160 129 jalkapallon ja futsalin harrastajaa!

Vuonna 2023 suomalainen jalkapallo ja futsal ylitti 160 000 harrastajan rajapyykin.

Pelaajia Stadi Cupissa kesällä 2023.Kuva: Mira Lönnqvist

12.12.2023 klo 15:00

Jalkapallon ja futsalin harrastajamäärissä on juhlittu kaikkien aikojen ennätyslukemia vuosi toisensa jälkeen. Tänäkin vuonna vuoden 2022 ennätyksellinen 150 969 harrastajan lukema jäi jalkoihin, kun rekisteröitymisvuoden 2023 päätteeksi uudet ennätyslukemat asetettiin 160 129 rekisteröityyn harrastajaan. Heistä 121 482 oli miehiä ja 38 647 naisia.

Futsalin harrastajia oli heistä yhteensä 27 530 (19 747 miestä, 7 783 naista).

Palloliiton seurapalvelujohtaja Timo Huttunen antaa harrastajamääristä täyden kunnian suomalaisille jalkapalloseuroille. Luvut kertovat, että seurat ovat pystyneet kehittämään toimintaansa järjestelmällisesti.

– Seuroissa tehdään äärimmäisen hienoa työtä, mikä näkyy tasaisena kasvuna rekisteröityjen pelaajien ja erotuomareiden määrässä, Huttunen näkee.

Kehitys on ollut voimakasta erityisesti poikien puolella.

– Tyttöjen osalta tarvitsemme jatkossa erityistoimenpiteitä, joilla varmistetaan, että lajiemme toimintaa on tarjolla joka puolella maata. Myös seurojen pitovoimaan tullaan jatkossa kiinnittämään entistäkin enemmän huomiota, Huttunen sanoo.

Huttunen näkee myös Palloliiton yhteistyön seurojen kanssa kehittyneen viime vuosina vahvasti.

– Kehittyneen yhteistyön myötä seurat ovat pystyneet hyödyntämään tarjolla olevia palveluitamme entistä paremmin.

Harrastajamäärien vertailua vuosien 2019–2023 välillä.

Rekisteröityjen pelaajien ja erotuomareiden kokonaismäärä 2010-2023

Etkö löytänyt etsimääsi?