Muistot jakoon – Tuuli Enkkilä

• Maajoukkueet

Enkkilä kipparoi alle 17-vuotiaiden maajoukkueen EM-pronssille ja historiallisiin MM-kisoihin.

Oi Suomi on!

Alle 17-vuotiaiden maajoukkueella oli syytä lauluun ja iloon, kun Englanti kaatui EM-lopputurnauksen pronssiottelussa 21. toukokuuta 2018. Edellisenä syksynä alkanut karsintaurakka johti lopulta Euroopan kolmen kärkeen, mutta joukkueen yhteinen matka oli alkanut kauan aiemmin.

– Meillä oli ollut aika pitkään kasassa sama porukka, vaikka vaihtuvuutta oli ollut tietenkin hieman. Kaikki tunsivat toisensa, ja jokainen pelaaja pystyi olla oma itsensä, joukkueen kapteenina toiminut Tuuli Enkkilä, 19, kertoo.

Ryhmä oli kohdannut aiemmin huippumaita muun muassa UEFA Development -turnauksessa. EM-lopputurnauksessa Suomi sai vastaansa emäntämaa Liettuan sekä ennakkoon kovatasoiset Saksan ja Hollannin.

Avausottelussa Saksaa vastaan Suomi johti jo 1–0, mutta Saksa tuli lopussa tasoihin ja ohi. Liettua kaatui vakuuttavasti 4–0, ja jatkopaikan ratkaissut Hollanti-ottelu päättyi Suomen eduksi lukemin 2–1.

– Saksa-peli oli tasainen matsi, joka olisi voinut kääntyä kumpaan tahansa suuntaan. Liettuaa vastaan olimme selkeästi hallitsevampi osapuoli. Hollanti-peli meni tiukoille, mutta pystyimme toteuttamaan pelisuunnitelmaamme ja venymään voittoon, Enkkilä toteaa.

Välierissä vastaan asettui EM-kultaa lopulta voittanut Espanja. Suomen taistelusta ja turnauksen parhaaksi maalivahdiksi valitun Anna Koivusen huipputorjunnoista huolimatta Espanja sai viimeisteltyä tarvittavan osuman Suomen jäädessä nollille.

Pronssiottelussa riitti panosta mitalin lisäksi – ottelun voittaja lähtisi marraskuussa Uruguayn MM-kilpailuihin. Välierissä saksalaisten jyrän alle jäänyt Englanti johti ensimmäisen jakson jälkeen, mutta Suomi nousi upeaan voittoon Annika Huhdan sekä Jenni Kantasen maaleilla.

– Olimme välierätappion jälkeen luonnollisesti pettyneitä, mutta on pakko myöntää, että parempi joukkue meni finaaliin. Siitä sisuuntuneena lähdimme pronssipeliin – puhuimme joukkueen kanssa, että Englannin me voitamme. Vaikka olimme tappiolla ekan puoliajan jälkeen, kaikilla oli sellainen tunne, että me hoidamme tämän.

Muutamaa kuukautta Englanti-ottelun jälkeen Marko Salorannan luotsaama joukkue pelasi MM-kilpailuissa. Suomi jäi tällä kertaa alkulohkoon, mutta Enkkilä muistelee turnausta lämmöllä.

– MM-kisat olivat ainutlaatuinen tilaisuus pelata maailman parhaita vastaan. Vaikkei pelit menneet niin hyvin, kokemus oli tosi hieno ja opettavainen. Siellä näki, millaista oman ikäluokan huipulla on.

Moni sekä EM- että MM-lopputurnauksessa Suomea edustanut jalkapalloilija pelaa tällä kaudella Kansallisessa Liigassa. Enkkilä pitää siitä, että hän kohtaa maajoukkuepaidasta tuttuja kasvoja lähes viikoittain.

– On aina hauskaa nähdä maajoukkuekavereita pelikentillä. Tunnen heidän vahvuutensa, joten osaan aina varautua siihen, mitä on luvassa.

Suomen ottelut EM-kisoissa / Suomen maalintekijät
Suomi – Saksa 1–2 (0–0) / 1–0  Aino Vuorinen 53’
Liettua – Suomi 0–4 (0–2) / Annika Huhta 25’, 39’, 63’, Vilma Koivisto 52’
Hollanti – Suomi 1–2 (0–0) / 0–1 Kaisa Juvonen 50’, 0–2 Aino Vuorinen 73’