Muistot jakoon – Tinja-Riikka Korpela

• Maajoukkueet

Suomen edellinen arvokisavisiitti alkoi hienosti, mutta päättyi valitettavan lyhyeen.

Helmareiden paikka kesän 2013 EM-kisoissa varmistui Tallinnassa syyskuussa 2012. 5–0-vierasvoitto Virosta kruunasi hienon karsintaurakan, joka alkoi vajaa vuosi aiemmin juuri Viroa vastaan. Lohkovoitto irtosi kuudelle voitolla, tasapelillä ja tappiolla.

Tinja-Riikka Korpela jakoi karsinnoissa torjuntavastuun Minna Meriluodon kanssa. Korpela juhli samalla kaudella Norjan mestaruutta, ja hänellä oli jo aiempaa arvokisakokemusta neljän vuoden takaa, mutta EM-kisapaikan saavuttaminen oli maalivahdille iso juttu.

– Olihan se upea fiilis. Kilpailutilanteemme Minnan kanssa oli siihen aikaan kovimmillaan, ja pelasimme kumpikin noin puolet karsintapeleistä. Kisojen allakaan ei ollut varmaa, kumpi tulisi avaamaan, Korpela, 34, kertoo.

Suomi kärsi ennen kisoja pari kovaa kolausta, kun sekä maalitykki Linda Sällström että kapteeni Maija Saari loukkaantuivat. Tämä tarkoitti sitä, että Korpela sai käteensä kapteeninnauhan. Hän muistelee yrittäneensä kapteenina rauhoitella muuta joukkuetta, jossa oli monia nuoria pelaajia.

– Ennen Italia-matsia jännitti kovasti, ja aistin joukkueessa samaa, mutta pystyimme jotenkin kääntämään jännityksen positiiviseksi energiaksi. Minulla oli itseluottamus kunnossa, sillä olin treenannut hyvin – olin varmaan siihen asti urani parhaassa iskussa niin fyysisesti kuin henkisesti.

Korpela näytti parasta osaamistaan Italia-pelissä, joka oli myös EM-kisojen avausottelu. Kovatasoinen Italia oli selkeästi kuskin paikalla, mutta Korpela ja Helmarit-puolustus taistelivat maalittoman tasapelin. Tärkeä piste vaati kirjaimellisesti verta ja hikeä, sillä Anna Westerlundin otsa jouduttiin tikkaamaan kesken ottelun.

– Muistan, kun tulimme bussilla stadionille, ja siellä näkyi Suomen ja Italian faneja. Siitä tuli hyvä fiilis, ja ottelussakin oli hyvä tunnelma. Italia oli huippumaa, ja saimme ottelusta hyvän tuloksen.

Suomi kärsi tappion emäntämaa Ruotsille ja pelasi tasapelin Tanskaa vastaan, eikä kaksi pistettä lopulta riittänyt jatkopaikkaan. Lohkon jumbosija oli luonnollisesti pettymys, mutta kisoista jäi käteen paljon hienoja kokemuksia.

– Etenkin Ruotsi-matsissa oli loistava tunnelma, ja Gamla Ullevilla yli 16 000 katsojaa. Turnauksesta jäi vähän kaksijakoiset tunnelmat, kun alku oli hyvä, mutta lopputulos ei. Harmi, että kisat loppuivat aivan liian aikaisin.

Myös Korpelan henkilökohtainen vuosi oli hieman kaksijakoinen. Hänet valittiin lopulta vuoden jalkapalloilijaksi, mutta syksyn Itävalta-ottelussa sattunut nilkkavamma vesitti yhden unelman.

– Pelasin silloin Lillestrømissä, ja meillä oli tulossa Mestarien liigan pelit. Olin odottanut niitä pitkään, mutta ne jäivät sitten väliin. Siirryin ensi kaudeksi Ruotsiin Tyresöhön ehkä juuri senkin takia, että halusin pelata Mestarien liigaa. Ilman loukkaantumista siirtoa ei olisi välttämättä tapahtunut – ehkä silläkin oli sitten joku tarkoitus.

Tyresö FF:n jälkeen Korpela on pelannut, Bayern Münchenissä, Våleranga IF:ssä ja nykyään Evertonissa. Kokenut OLS-kasvatti on nähnyt ja voittanut paljon, mutta unelmia riittää yhä.

– Pelaaminen arvokisoissa olisi todella iso juttu. Siihen tässä kaikki tekeminen tähtää. Ymmärrän, että pelivuosia on enemmän takana kuin edessä. Meillä on nyt hyvä sauma mennä kisoihin, ja me aiomme sen sauman käyttää.

Italia – Suomi 0–0
Halmstad, 10.7.2013

Yleisöä: 3 011
Suomen päävalmentaja:

Suomen avauskokoonpano:
23 Tinja-Riikka Korpela
3 Tuija Hyyrynen
4 Susanna Lehtinen
6 Laura Kivistö
7 Annika Kukkonen
9 Marianna Tolvanen
10 Emmi Alanen