Strategiablogi: Uusi suomalaisen jalkapallon ja futsalin strategia tarjoaa yhteistyölle suunnan

Strategia, visio tai tavoitteet eivät itseisarvoisesti ole tärkeitä asioita. Niiden arvo mitataan siinä, antavatko ne suuntaa arjen tekemiselle ja saavatko ne suomalaisen jalkapalloperheen puhaltamaan yhteen hiileen, kirjoittaa Palloliiton kehityspäällikkö Veli-Matti Rinnetmäki.

Kilpailu jalkapallossa ja futsalissa on kovaa ja menestyminen kansainvälisellä tasolla vaikeaa. Varsinkin Suomen kokoiselle jalkapallomaalle.

Samalla yhteiskunnalliset ongelmat, kuten liikkumattomuus ja syrjäytyminen maksavat yhteiskunnallemme miljardeja euroja. Suurena lajina jalkapallon odotetaan olevan, ja jalkapallo haluaa olla osa ratkaisua.

Jalkapallo käy alati kovenevaa kisaa harrastajista muiden lajien ja ajanviettotapojen kanssa. Kansainvälinen kilpailu, yhteiskunnalliset haasteet ja odotukset jalkapalloharrastukselta eivät ole vähenemässä. Vastatakseen haasteisiin ja pysyäkseen kiinnostavana suomalaisen jalkapallo- ja futsaltoiminnan on parannettava jatkuvasti tekemistään ja oltava nykyistä laadukkaampaa.

Palloliiton urheilutoimenjohtaja Hannu Tihinen on todennut monessa eri yhteydessä, että kansainvälisesti menestyneitä väkimäärältään pieniä jalkapallomaita yhdistää seurojen keskinäinen ja seurojen sekä lajiliiton välinen tiivis yhteistyö.

Yhteistyö vaatii jaettuja unelmia, omien heikkouksien tunnistamista ja valtavasti vuorovaikutusta. Tähän tarpeeseen pyrkii osaltaan vastaamaan nyt julkaistu suomalaisen jalkapallon ja futsalin strategia.

Strategian työstämisessä osallistimme jalkapalloperhettä mahdollisimman laajasti ja panoksensa työhön antoi yli 500 ihmistä. Seurojen edustajia ja muita sidosryhmiä oli tiiviisti mukana varsinaisessa työstämisessä. Eri versioita kommentoitiin lukuisia kertoja niin kyselyin, yhteisissä tilaisuuksissa kuin pienryhmähaastatteluissakin.

Lopputuloksena meillä on nyt laaja yhteinen näkemys suomalaisen jalkapallon ja futsalin tärkeimmistä kehittämisalueista. Niille annamme tulevina vuosina huomiota ja resursseja. Onnistuminen ratkeaa silti lopulta siinä, kuinka yhtenäisenä suomalainen jalkapalloperhe ponnistelee kohti asetettuja tavoitteita.  Erityisesti seurojen rooli on suuri. Palloliiton tärkein tehtävä on tarjota seurojen onnistumisille toimivia edellytyksiä ja tukea.

Meillä on nyt yhteinen suunta. Mutta se, miten tuohon suuntaan kuljemme, on valtava yhteistyöharjoitus.

Veli-Matti Rinnetmäki
    Kehityspäällikkö