Liikunnan Riemu: kuulumme yhä Suomen futsalkartalla ylimmälle tasolle

• Futsal

(Kuvat: Liikunnan Riemu )

Miesten Futsal-Liiga 2019–2020 käynnistyy syyskuun viimeisenä viikonloppuna. Jyväskyläläisjoukkueet ottavat varaslähdön: hallitseva mestari Kampuksen Dynamo ja liigaan palannut Liikunnan Riemu aloittavat kautensa Jyväskylän jäähallissa lauantaina 28.9. klo 13.30. Muiden joukkueiden syksy alkaa sunnuntaina.

Mestaruudesta kamppailevat tällä kaudella (viime kauden runkosarjasijoitusten järjestyksessä) KaDy, Akaa Futsal (aiemmin Leijona Futsal), Golden Futsal Team (Espoo), Sievi FS, Someron Voima, Ilves FS (Tampere), Joutsan Seudun Pallo, Mad Max (Valkeakoski), Peli-Pojat-70 (Tampere), FC Kemi sekä nousijajoukkueet Tornion Palloveikot ja Riemu.
Palloliiton futsal-sivusto Futsal.fi julkaisee ennen kauden alkua seurakohtaiset kausiennakot, joissa esitellään jokainen joukkue uusimpine kuulumisineen. Sarjan 10. osassa esitellään Futsal-Ykkösestä takaisin Liigaan noussut Liikunnan Riemu.

Aiemmat osat:

1. Akaa Futsal
  2. FC Kemi
  3. Kampuksen Dynamo
  4. Tornion Palloveikot
  5. Mad Max
  6. Tampereen Peli-Pojat
  7. Joutsan Seudun Pallo
  8. Golden Futsal Team
  9. Ilves FS

Futsal-Liigan kausiennakko 2019–2020
Osa 10: Liikunnan Riemu (Jyväskylä)

Keväällä 2018 Liigasta viiden vuoden visiitin päätteeksi pudonnut jyväskyläläinen Liikunnan Riemu ei kauaa Futsal-Ykkösessä viihtynyt; joukkue pyöri sarjan kärkikahinoissa koko kauden ja napsi keväällä sarjan kakkossijaan tarvittavat pisteet. Tornion Palloveikkojen noustessa sarjavoittajana suoraan liigaan oli Riemun kohtalona osallistua liigakarsintaan jo toisena keväänä perättäin. Tällä kertaa – alhaalta ylös pyrkiessä – Riemun karsintasuoritus oli voitokas ja se onnistui pudottamaan Pirkkalan Jalkapalloklubin Ykköseen suoraan kahdessa ottelussa.

Riemun pelaajisto koostuu lähes yksinomaan Suomen ainoan liikuntatieteellisen tiedekunnan opiskelijoista, joten vaihtuvuus vuosien varrella on ollut melko suurta opiskelijoiden muuttaessa Jyväskylään ja aikanaan kaupungista pois. Ikikasvoista Mika Halonen (29) jatkaa uraansa Riemussa, pelaaja-valmentajaksi Sakari Holopaisen jättämiin saappaisiin hyppää 26-vuotias Markus Riikilä.

Pelaajaliikenne Riemusta on suuntautunut aiempina vuosina lähinnä pääkaupunkiseudulle ja Tampereelle; tällä kertaa on Kasperi Halmeen vuoro vaihtaa musta-turkoosin asun Espoon “kultaisiin”. Pari välivuotta futsalista pitänyt entinen Riemu-pelaaja Teemu Lukkari sen sijaan loikkasi paikallisvihollisen Kampuksen Dynamon leiriin. Maalivahti Jori Lagerblom, joka on viime vuodet ollut Riemun kantavia voimia, jättää joukkueen. Eino Muhonen kantanee ykkösvastuun tolppien välissä.

Riemua on povailtu asiantuntijaspekulaatioissa sarjan häntäpäähän ja putoamistaisteluun, mutta kolmikko Riikilä – Muhonen – Halonen on vankasti eri mieltä uskoen yhtenäisen tiimin potentiaaliin.

Pelaaja-valmentaja Markus Riikilä:

- Lähdemme moniin muihin joukkueisiin verrattuna takamatkalla alkavaan kauteen. Riemu pääsee perinteisesti aloittamaan harjoittelun, kun opiskelijat saapuvat kesän vietosta Jyväskylään. Lisäksi joukkueen sisäinen vaihtuvuus on jokavuotista, kun valmistuneet opiskelijat muuttavat pois paikkakunnalta ja uusia opiskelijoita saapuu Liikunnalle.

- Viime kauden joukkueesta on lähtenyt joitain avainpelaajia, esim. Kasperi Halme, Aaro Hedman ja maalivahti Jori Lagerblom. Tilalle olemme saaneet kolme uutta opiskelijaa, Aleksi Autin, Juuso Eteläpään ja Joonas Madetojan, jotka aloittavat nyt futsalharjoittelun vankan jalkapallotaustan omaavina pelaajina. Myös valmennusvastuu on siirtynyt pari vuotta porukkaa luotsanneelta Sakari Holopaiselta allekirjoittaneelle.

- Näin ollen kauden alku tulee nopeasti ja peli hakee varmasti uomiaan vielä alkukaudesta, mutta uskon pelimme kehittyvän huomattavasti kauden edetessä. Tavoitteeksemme runkosarjassa olemme asettaneet kahdeksan parhaan joukkoon pääsyn.

Maalivahti Eino Muhonen:

- Totta kai älyttömän mielenkiintoinen kausi taas tulossa. Viime kausi oli meiltä onnistunut, kun ainoa tavoite – nousu takaisin liigaan – saavutettiin hienojen karsintojen kautta. Toki taas opintojansa loppuun saaneita tärkeitäkin pelaajia on joukkueesta lähtenyt, mutta tämä ei jokavuotisena kiertokulkuna sen suurempia sydämentykytyksiä aiheuta, kun jäävät pelaajat ovat taas vuotta kokeneempia ja uusia vastuunkantajia kasvaa tasaiseen tahtiin.

- Liigan vilkas pelaajamyllerrys lienee ravistellut sarjan voimasuhteita, ja näkisin tämän Riemullekin mahdollisuutena saavuttaa ainakin ulkopuolisten silmin yllättäviä tuloksia, vaikka Futsal-Liigan vaatimustaso nouseekin vuosi vuodelta. Meidänkin toimintamme kuitenkin kehittyy vuosi vuodelta, ja olemme ehdottomasti valmiita osoittamaan, että kuulumme yhä Suomen futsalkartalla ylimmälle tasolle. Omalla kohdalla myös hienoa päästä mittaamaan omaa tasoa taas Suomen huippuja vastaan.

Joukkueen kokenein pelaaja Mika Halonen:

- Lähdemme jälleen innolla haastamaan liigajoukkueita yhden Futsal-Ykkösen kauden jälkeen. Kun valmennus ja pelaajisto ovat jälleen kokeneet isoja muutoksia ja treenaaminen aloitettu vasta opintojen jatkuttua syyskuussa, tulee alkukausi olemaan luonnollisesti arvoituksellinen. Kun futiskaudet päättyvät ja joukkue saa lopullisen muotonsa sekä yhteisiä koko ryhmän treenitapahtumia, kehittyy peli varmasti isoin harppauksin. Joukkue tavoittelee vähintäänkin liigapaikan säilyttämistä, mutta playoff-paikka siintää myös ehdottomasti mielissä.

- Itse olen tällä kaudella Riemun kokenein pelaaja. Olen nähnyt Riemun ensimmäisen nousun Futsal-Liigaan ja samalla liigan kehityksen ja lisääntyvän vaatimustason. Uskon, että Riemu tulee jälleen tekemään asiat omalla tyylillään ja omilla vahvuuksillaan ollen etenkin kotikentällään vaikea kaadettava. Jos kaikki menee nappiin, riittää materiaalimme playoff-peleihin. Vähintään sarjapaikan säilyttämiseen eväämme riittävät. Alkukausi tulee tosin olemaan haasteellinen lyhyen valmistautumisajan ja muuttuneen pelaajiston sekä taustaryhmän myötä. Tulee myös ottaa huomioon, että iso osa joukkueestamme tulee tekemään liigadebyytin jäähallissa KaDya vastaan ja heti seuraavana päivänä vastassa on Sievi – ei mikään ihan pehmeä lähtö kauteen, mutta mikäs sen hienompaa.

Liikunnan Riemu, Jyväskylä

Perustettu: 2011
Aiempia liigakausia: 5 (2013–18)
Parhaat saavutukset: runkosarjan 6. sija (2013–14), Cup-hopeaa (2015–16)