Jalkapallo luo hyvinvointia – Ilveksen taloudellinen hyöty yhteiskunnalle vuosittain yli 31 miljoonaa euroa

• Seuratoiminta

Palloliiton johdolla pilottiseuroissa käyttöön otettu UEFA SROI -mallinnus kertoo jalkapallon vaikuttavuudesta yhteiskuntaan kokonaistasolla. Ilves julkisti mallinnuksensa tulokset keskiviikkona 17. maaliskuuta.

UEFA SROI -mallinnus (Social Return on Investment) mittaa jalkapalloon sijoitetun pääoman sosiaalista tuottoa jalkapallon harrastajien osalta. Mallinnuksen mukaan suomalaisen jalkapallon hyöty suomalaiselle yhteiskunnalle on 1,25 miljardia euroa vuosittain.

UEFA SROI on jalkautettu vauhdilla myös seurojen käyttöön. Palloliiton tavoitteena on saada 40–50 seuraa mallinnettua kesään mennessä. Pilottiseuroista omista tuloksistaan ovat aiemmin tiedottaneet KuPSHJK sekä VJS.

Ilveksen jalkapallotoiminnassa on mukana yli 4 000 lasta sekä nuorta, ja toimintaan on kiinnittynyt lähes tuhat eri-ikäistä vapaaehtoista. Mallinnus kertoo, että Ilveksen taloudellinen hyöty yhteiskuntaan on vuosittain yli 31 miljoonaa euroa. Kokonaisluvusta 6,06 M€ on sosiaalisia hyötyjä, 13,94 M€ taloudellisia ja 11,37 M€ terveydellisiä. Mallinnuksessa ei ole mukana seuran aikuisten huippu-urheilun eli miesten Veikkausliiga-joukkueen ja naisten Kansallisen Liigan joukkueen toiminnan tuomia yhteiskunnallisia hyötyjä.

– UEFA SROI tuo hienosti esiin jalkapalloseurojen merkitystä yhteiskunnallisina toimijoina. Seurat tekevät merkittävää työtä kasvattajina ja kansanterveyden edistäjinä. Varsinkin tällaisina poikkeusaikoina olemme huomanneet kuinka tärkeää urheilu- ja liikuntaharrastukset ovat lapsille ja nuorille. Ehkä viimeistään nyt monella on auennut silmät sille, millaista ennaltaehkäisevää työtä urheiluseurat tekevät esimerkiksi lasten ja nuorten mielenterveysongelmien ehkäisemiseksi ja syrjäytymisen välttämiseksi, Ilves ry:n puheenjohtaja Kari Pansio kertoo tiedotteessa.

Suomessa on yli 510 000 jalkapallon pelaajaa kaikki harrastajat mukaan lukien sekä 890 jalkapalloseuraa. Seurat ovat suomalaisen jalkapallon sydän.

Jalkapallon hyöty Suomen yhteiskunnalle on 1,25 miljardia euroa vuodessa – näin se syntyy >>

Kuvat: Ilves