Jalkapallon hyöty Suomen yhteiskunnalle on 1,25 miljardia euroa vuodessa – näin se syntyy

• Jalkapalloharrastus

UEFA SROI -tutkimus lataa kovat faktat pöytään. Jalkapalloon sijoitettu euro ei ole hukkainvestointi vaan fiksu sijoitus yhteiskunnalle. Toista taloudellisesti yhtä hyvää investointia on vaikea löytää.

Ehkä sitä ei ole osattu sanoa vielä tähän mennessä riittävän selkeästi: jos yhteiskunta satsaa jalkapalloon rahaa, se ei ole lahja, vaan sijoitus. Jalkapallo nimittäin tuottaa suomalaiselle yhteiskunnalle 1,25 miljardia euroa taloudellista hyötyä joka vuosi. Näin kertoo juuri päivitetty UEFA SROI-tutkimus.

UEFA SROI -tutkimuksen mukaan reilu neljäsosa vuotuisesta säästöstä tulee terveydenhuollon kuluista. Jalkapallon harrastaja omaksuu terveyttä edistävät elämäntavat jo nuorena – ja pysyy terveenä pitkään, kuten ikämiesfutaaja Antti Muurinen. Muurinen haluaa pelata jalkapalloa vielä ainakin 75-vuotiaana.

Reilu kolmannes UEFA SROI -tutkimuksen mukaisista säästöstä tulee sosiaalikuluista ja -etuuksista. Tuhansien vapaaehtoistyötä tekevien futisvanhempien verkosto takaa lajista innostuneille lapsille ja nuorille turvallisen harrastuspaikan kaikkialla Suomessa. Samalla vanhemmat kartuttavat omaa sosiaalista verkostoaan.

Jalkapallon suorat taloudelliset vaikutukset ovat UEFA SROI:n mukaan niin ikään reilu kolmasosa vuotuisen hyödyn loppusummasta. Jalkapallo pyörittää omalta osaltaan varustehankinnoillaan urheiluvälinekauppoja, pelimatkoillaan tilausautofirmoja ja kenttien rakentamisella rakennusyhtiöitä – samalla se auttaa tuhansien työpaikkojen luomisessa.

Hyvässä seurassa viihtyy

”Toivottavasti jalkapallo aletaan nähdä houkuttelevana sijoituksena, johon kumppanit ja yhteiskunta ovat valmiita satsaamaan hyvinvoinnin lisäämiseksi. Jalkapallo luo hyvinvointia”, Palloliiton pääsihteeri Marco Casagrande sanoo.

Suomessa on yli 510 000 jalkapallon pelaajaa kaikki harrastajat mukaan lukien sekä 890 jalkapalloseuraa. Seurat ovat suomalaisen jalkapallon sydän

Hyvässä seurassa lapsi oppii treenaamaan, kilpailemaan sekä kohtaamaan ilot ja surut turvallisessa ympäristössä. Hyvässä seurassa senioripalloilija pukee treenikamat ylleen niin kauan kuin jalat kantavat ja kirmaa kentälle.

Hyvä seura tekee kaltaisekseen.