Jalkapallo luo hyvinvointia - HJK:n toiminta tuo yhteiskunnalle vuosittain yli 35 miljoonaa euroa

• Seuratoiminta

HJK on yksi UEFA GROW -hankkeen seuroista, ja yksi Palloliiton pilottiseuroista, joissa selvitettiin seuran toiminnallaan yhteiskunnalle tuomat hyödyt.

Kahdessatoista Euroopan maassa on toteutettu UEFA SROI -mallinnus (Social Return on Investment), jolla mitataan jalkapalloon sijoitetun pääoman sosiaalista tuottoa jalkapallon harrastajien osalta.

HJK:n yhteiskunnalle tuottama kokonaishyöty on UEFA SROI-mallin mukaisesti 35,89 M€ vuodessa. Summaan sisältyy 16,4 M€ suoria taloudellisia vaikutuksia, 6,7 M€ yhteiskunnallisia hyötyjä sekä 12,8 M€ jalkapalloharrastuksen tuomia terveydenhuollon säästöjä.

– Liikuntaseurat tekevät merkittävää yhteiskunnallista työtä lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi. HJK:n tuottama kattava aineisto todistaa, kuinka moniulotteisia seuratoiminnan vaikutukset ovat. Nämä tulokset antavat arvokasta tietoa kaikille liikunnan parissa toimiville ja ennen kaikkea liikuntaan liittyvään päätöksentekoon, Helsingin kaupungin liikuntajohtaja Tarja Loikkanen taustoittaa HJK:n tiedotteessa.

HJK:n vaikuttavuus perustuu seuran toiminnan laaja-alaisuuteen sekä henkilömäärällisesti että toimialueittain. HJK liikuttaa viikkotasolla yli 3 600 lasta sekä nuorta ja toimintaan on kiinnittynyt lähes 750 eri-ikäistä vapaaehtoista. HJK:n yli 650 lapselle tuottama iltapäiväkerhotoiminta tuo yhteiskunnalle yli kahden miljoonan euron hyödyn.

– Lasten ja nuorten syrjäytyminen tulee olemaan yhteiskuntamme lähivuosien yksi suurimmista haasteista. Meillä suurena paikallisena toimijana on mahdollisuus, mutta samalla myös vastuu, tehdä kaikkemme tämän yhteisen haasteen eteen, HJK Oy:n puheenjohtaja Olli-Pekka Lyytikäinen kiteyttää.

Palloliiton seurapalvelujohtaja Timo Huttunen kertoo, että Palloliiton tavoitteena on saada 40-50 seuraa mallinnettua kesään mennessä. Tähän mennessä lukunsa on HJK:n lisäksi julkaissut KuPS Kuopiosta. Hankkeen pilottiseuroista pian perässä seuraavat Ilves Tampereelta, SJK Seinäjoelta ja VJS Vantaalta.

UEFA SROI-mallinnuksen mukaan suomalaisen jalkapallon hyöty suomalaiselle yhteiskunnalle on 1,25 miljardia euroa vuosittain.

Suomessa on yli 510 000 jalkapallon pelaajaa kaikki harrastajat mukaan lukien sekä 890 jalkapalloseuraa. Seurat ovat suomalaisen jalkapallon sydän.