Jalkapallo luo hyvinvointia – VJS:n taloudellinen hyöty yhteiskunnalle vuosittain yli 12,5 miljoonaa euroa

• Seuratoiminta

Palloliiton johdolla pilottiseuroissa käyttöön otettu UEFA SROI -mallinnus kertoo jalkapallon vaikuttavuudesta yhteiskuntaan kokonaistasolla. Vantaan Jalkapalloseura julkisti mallinnuksensa tulokset perjantaina 12.3.

UEFA SROI -mallinnus (Social Return on Investment) mittaa jalkapalloon sijoitetun pääoman sosiaalista tuottoa jalkapallon harrastajien osalta. Mallinnuksen mukaan suomalaisen jalkapallon hyöty suomalaiselle yhteiskunnalle on 1,25 miljardia euroa vuosittain.

UEFA SROI on jalkautettu vauhdilla myös seurojen käyttöön. Palloliiton tavoitteena on saada 40–50 seuraa mallinnettua kesään mennessä. Pilottiseuroista omista tuloksistaan ovat aiemmin tiedottaneet KuPS sekä HJK

”Juuri tällaisia työkaluja ja avauksia on kaivattu”

Mallinnus kertoo, että VJS:n taloudellinen hyöty yhteiskuntaan on vuosittain yli 12,5 miljoonaa euroa. Kokonaisluvusta 1,38 M€ on sosiaalisia hyötyjä, 7,04 M€ taloudellisia ja 4,14 M€ terveydellisiä.

- Mallinnus on jalkapallolle kokonaisuudessaan merkittävä asia ja vaikuttamisen työkalu, ja sitä se on mitä suuremmissa määrin myös paikallisella tasolla. Juuri tällaisia työkaluja ja avauksia on kaivattu, sillä nyt pystymme vihdoin kertomaan ja kuvaamaan toimintaamme ja sen vaikuttavuutta numeroiden muodossa, VJS:n toiminnanjohtaja Kim Ekroos kertoo seuran tiedotteessa

Seurassa on 1660 rekisteröityä pelaajaa ja 189 rekisteröityä vapaaehtoista.

- Kokonaisuudessa näkyy totta kai seuran suuri koko sekä tekemämme rohkeat investoinnit olosuhteisiin ja osaamiseen. Korona on vaikuttanut myös meihin, ja sen vaikutukset näkyvät tulevaisuudessa myös näissä luvuissa, mutta erityisesti siksi onkin tärkeää nähdä, mitkä ovat vaikutukset, jos emme tätä työtä tässä laajuudessa ja tällä laatutasolla tee, Ekroos sanoo.

Muista pilottiseuroista Ilves ja SJK tiedottavat UEFA SROI -mallinnuksien tuloksista lähiaikoina.

Suomessa on yli 510 000 jalkapallon pelaajaa kaikki harrastajat mukaan lukien sekä 890 jalkapalloseuraa. Seurat ovat suomalaisen jalkapallon sydän.

Jalkapallon hyöty Suomen yhteiskunnalle on 1,25 miljardia euroa vuodessa – näin se syntyy >>