U19-pojilla edessään kahden ottelun viikko – ”Pystymme tarjoamaan jokaiselle pelaajalle hyvän näyttöpaikan”

• Maajoukkueet

Palloliitto tiedotti perjantaina, että U19-poikien maaliskuun EM-jatkokarsintaturnaus pelataan Vantaalla ja Helsingissä. Lue lisää täältä

U19-pojat (2003 ja myöhemmin syntyneet) kokoontui tänään yhteen ensimmäistä kertaa sitten syksyn EM-karsintojen. Joukkue leireilee Eerikkilässä torstaihin asti ja pelaa tulevina päivinä kaksi harjoitusottelua – keskiviikkona vastaan asettuu Pargas IF ja päätöspäivänä FC Inter. Kello 12:00 alkava Inter-ottelu näkyy suorana Palloliiton YouTube-kanavalla.

Päävalmentaja Peter Lundberg nimesi leiriryhmän pari viikkoa sitten, ja joukkueeseen on jouduttu tekemään muutamia muutoksia.

– U19:n maajoukkue-ehdokkaista yli kymmenen edustaa ulkomaista seuraa, ja heistä saimme mukaan vain Matias Kivikon. Lisäksi muutama kotimainen seura tarvitsi U19-pelaajansa omiin riveihinsä, valmentaja Teemu Eskola avaa.

– Silti meillä on koossa hyvin mielenkiintoinen leiriryhmä, joka on sekoitus ikäluokan runkopelaajia ja uudempia maajoukkue-ehdokkaita. Tämä on ikään kuin hybridileiri – valmistautumista jatkokarsintaan ja samalla erilaisten vaihtoehtojen katsastusta.

Minihuuhkajien valmistautumista EM-jatkokarsintaan hankaloittaa se, että karsinta pelataan kevään ainoan maajoukkueikkunan aikana. Yhä useampi maajoukkue-ehdokkaista pelaa ulkomailla, ja tämä on avannut näyttöpaikkoja kotimaassa pelaaville nuorukaisille.

– Jos jotain hyvää korona-aikana on ollut, niin useat kotileirit. Tästä meidän ryhmästämme vain Sampo Ala-Iso ei ole aiemmin ollut mukana Lundbergin vastuulla olleella leirillä. Hänkin on kuitenkin minulle tuttu ikäluokan ensimmäisistä maajoukkuetapahtumista.

Eskolan mukaan leirin rakenne on suoraan viime vuodelta, jolloin U19-maajoukkue (2002 ja myöh.) kohtasi EIF:n ja FC Interin.

– Nytkin saamme vastaamme Ykkösen ja Veikkausliigan joukkueet, ja pystymme tarjoamaan jokaiselle pelaajalle hyvän näyttöpaikan. Loistava juttu, että saimme vahvat seurajoukkueet vastaamme, koska U19-ikävaiheessa ei oikein enää pysty järjestämään maaotteluita kansainvälisten maajoukkueikkunoiden ulkopuolella.

Eskola tuntee ikäluokan erittäin hyvin, sillä hän on ollut ikäluokan mukana koko matkan vuoden 2017 Huuhkajaturnauksesta tähän leiriin asti. Tällä leirillä hän toimii poikkeuksellisesti päävastuussa.

– Peteristä tuli isä reilu viikko sitten, ja häntä tarvitaan nyt kotona. Leiri menee kuitenkin täysin hänen nuottiensa mukaan. ”Lundis” on koonnut leiriryhmän, tehnyt kaikki aikataulut sekä sisältösuunnitelmat ja scoutannut vastustajat. Lisäksi hän seuraa videoyhteyden päässä harjoitukset ja ottelut, joten Lundis tietää koko ajan tarkasti, mitä täällä tapahtuu.

Kova kilpailu paikoista karsintaryhmään

Moni leirille nimetyistä pelaajista on ollut helmikuussa jo useamman kerran tositoimissa. FC Hongan Niilo Saarikivi sai vastuuta kolmessa Liigacupin ottelussa, joista hän pelasi kahdessa avauskokoonpanossa.

– Mielestäni peleissämme oli paljon hyviä asioita, joita olimme harjoitelleet treeneissä. Totta kai olemme vielä aika alussa, ja meillä on paljon parantamisen varaa. Hyvällä luottamuksella voidaan kuitenkin lähteä jatkopeleihin. Oma pelaaminen parani koko ajan, ja mukavalta tuntui pelata taas pisteistä, Saarikivi sanoo.

Saarikivi kuului viime kaudella U19-maajoukkueen runkomiehiin, ja hänet nähtiin kentällä kaikissa Suomen otteluissa. Maajoukkueen mukaan nuorukainen palasi hyvillä fiiliksillä.

– Leirin ekat harjoitukset vedettiin kovalla ryminällä, ja kävimme läpi, miten pelataan Piffeniä ja Interiä vastaan. Odotan tasaisia ja hyviä pelejä, jotka valmistavat meitä karsintoihin. Joukkueessa on todella kova kilpailu, ja kaikille pelipaikoille on monia laadukkaita pelaajia. Täällä on taas mahdollisuus näyttää, että kuuluu joukkueeseen.

Mikäli Saarikivi nimetään karsintaryhmään, odottaa hän maaliskuun otteluista mahtavia kokemuksia.

– Tuntuisi todella mukavalta päästä haastamaan maailman eliittimaita ja pelaajia sekä mittaamaan omaa tasoa – vieläpä kotiyleisön eteen. Toivon, että mahdollisen monet löytävät mestoille katsomaan laadukasta ja viihdyttävää jalkapalloa.

• P2003