U16- ja U17-pojat tositoimissa keskiviikkona

• Maajoukkueet

Eerikkilässä ja Vantaalla pelattaviin otteluihin ei ole koronarajoitusten takia lipunmyyntiä, mutta ne näkyvät suorana Palloliiton YouTube-kanavalla. U16-poikien (kuvassa) pelaajalistan löydät täältä ja U17-poikien täältä.

U16-pojat (2006 ja myöhemmin syntyneet) kohtaa Viron kahdessa maaottelussa. Ensimmäinen ottelu alkaa 15:30 ja toinen pienen tauon jälkeen 17:30 – peliaika on 2 x 40 minuuttia. Kyseessä on ikäluokan ensimmäiset maaottelut, ja päävalmentaja Kai Nyyssönen iloitsee siitä, että Suomi pääsee viimein tositoimiin.

– Saimme kaikki pelaajat paikan päälle tänä aamuna, ja nyt olemme keskittyneet huomiseen. Nämä ovat poikien puolella ensimmäiset maaottelut sitten tammikuun 2020, joten näitä on todellakin odotettu, Nyyssönen sanoo.

– Leirin alla on tapahtunut niin paljon kaikkea, etten tiedä, ovatko pelaajat ehtineet edes miettiä otteluita. He ovat toistaiseksi pystyneet toimimaan rennosti – pyrimme olemaan huomenna sellainen Suomen joukkue, jossa vallitsee itseluottamuksen ilmapiiri. Siinä ilmapiirissä jokainen pelaaja uskaltaa olla kentällä oma itsensä, eikä pelkää tehdä virheitä.

Suomen ja Viron poikamaajoukkueet eivät kohtaa suinkaan ensimmäistä kertaa, mutta tuleva vastus on Minihuuhkajille melkoinen mysteeri.

– Olemme lähteneet puhtaalta pöydältä, emmekä ole kiinnittäneet huomiota siihen, millainen vastustajamme oli ennen koronaa. Haluamme viedä omia asioitamme eteenpäin ja katsomme pelissä, kuinka pystymme reagoimaan muuttuviin tilanteisiin. Näistä otteluista saamme infoa, jota pystymme hyödyntämään jatkossa.

U17-pojat (2005 ja myöhemmin syntyneet) pelaa Islantia vastaan keskiviikkona kello 18:00. Joukkue kokoontui sunnuntaina ja leireilee aina perjantaihin asti.

– HJK:lla sekä KäPa:lla oli pelit vielä sunnuntaina, ja Hongan pojat tulivat Joensuusta kotiin vasta lauantain ja sunnuntain välisenä yönä. Tiesimme, että startti tulee olemaan repaleinen, mutta se on hyvää harjoittelua jatkoa varten – maajoukkuehommissa on arkipäivää, että pelaajat tulevat paikalle eri aikoihin eri kuormituksilla, päävalmentaja Erkka V. Lehtola toteaa.

Ikäluokan edelliset maaottelut ovat miltei kahden vuoden takaa, joten koko joukkue odottaa kohtaamista innolla.

– Pojat ovat harjoitelleet iloisella mielellä, eikä ilmassa ole mielestäni merkkejä erityisestä jännittämisestä. Joukkueessa on ottelun alla hyvä meininki, Lehtola kertoo.

– Meillä ei ole Islannista mitään uutta materiaalia, ja heillä on uusi päävalmentaja, joten vanhoista otteluista on vaikea tehdä johtopäätöksiä. Olemme pyrkineet olemaan arvailematta, koska se ei auta. Tässä tietenkin odottaa niitä matseja, joissa tietää, mitä odottaa, mutta niiden aika on myöhemmin.

U17-pojat ja Islanti kohtaavat uudestaan perjantaina kello 14:00. Helsingissä pelattava kamppailu on Suomen viimeinen ennen 4.–13. lokakuuta pelattavaa koti-EM-karsintaturnausta, jossa Minihuuhkajat isännöi Bosnia-Hertsegovinaa, Gibraltaria sekä Sveitsiä.

• P2005
  • P2006