U17-poikien Islanti-maaottelut toteutuvat ensi viikolla – joukkuetta täydennetään 2-4 pelaajalla

• Maajoukkueet

U17-poikien (2005 ja myöhemmin syntyneet) oli määrä kohdata Islanti tuplamaaottelussa jo elokuun alussa. Tuplamaaottelut jouduttiin perumaan, mutta nyt niille on löytynyt uusi ajankohta elokuun lopulta.

U17-pojat kohtaavat Islannin 25.8. kello 18.00 ja 27.8. kello 14.00. Ottelut pelataan ilman yleisöä, mutta ne näkyvät Palloliiton Youtube-kanavalla.

U17-poikien päävalmentaja Erkka V. Lehtola iloitsee otteluiden toteutumisesta.

– Siitä on muutama viikko, kun viimeksi kokoonnuimme. Saimme junan liikkeelle ja olimme melko tyytyväisiä siihen, mitä näimme. Saimme hyvän yhteyden pelaajiin ja he rupesivat löytämään toisensa kentällä ja sen ulkopuolella. Islanti-otteluissa pitää olla juttuja, jotka valmistavat meitä EM-karsintoihin, sillä ottelut ovat todennäköisesti viimeinen tapahtuma ennen karsintoja.

Otteluun valmistautumista hankaloittaa koronatilanne, joka on tyhjentänyt myös Islannin ottelukalenterin. Vastustajan pelitavasta ei ole voinut tehdä havaintoja, kun materiaalia ei ole ollut saatavilla.

Joukkue täydentyy

Minihuuhkajat kokoontui elokuun alussa pääkaupunkiseudulle neljän päivän ajaksi. Joukkue pelasi kaksi harjoitusottelua, joissa se kohtasi Etelän ja Lännen 04- ja 05-syntyneistä kootut joukkueet. 70 minuuttia kestäneet harjoitusottelut päättyivät Minihuuhkajien 4-0 ja 2-1-voittoihin.

Islanti-maaotteluihin ryhmään palaavat VPS:n Roni Hudd ja HJK:n Aaro Toivonen. Nyt nimetyssä joukkueessa on 16 pelaajaa ja kolme maalivahtia. Korona on vaikeuttanut myös joukkueen nimeämistä, ja ryhmä täydentyy vielä 2-4 pelaajalla ennen leirin alkua.

Taustavoimat saavatkin Lehtolalta kiitosta.

–  Managerit ja taustaryhmä ovat tehneet hurjasti töitä selvittäessään, millä ehdoilla ulkomailla pelaavia poikia saadaan mukaan. Olen pitänyt yhteyttä pelaajiin, valmentajiin, seuroihin ja vanhempiin ja tiedustellut, mikä tilanne. Pyrimme saamaan parhaan mahdollisen ryhmän kasaan.

– Joukkue nimettiin jopa minun mittareillani ennätyksellisen myöhään, mutta onneksi seuravalmentajat ovat hyvin ymmärtäväisiä tässä poikkeuksellisessa tilanteessa, Lehtola päättää.

Tulevat Islanti-ottelut ovat ikäluokan ensimmäiset maaottelut sitten syksyn 2019.

Lokakuun alussa Suomi isännöi EM-karsintaturnausta, jossa se kohtaa Sveitsin, Bosnia-Hertsegovinan sekä Gibraltarin.

U17-pojat Islanti-maaotteluissa:

Jaaso Jantunen (mv) HJK
Kalle Kuisma (mv) FC Honka
Alex Ramula (mv) HJK
Danila Bulgakov AC Oulu
William Grönblom HJK
Otto Hannula HJK
Roni Hudd VPS
Onni Hänninen FC Lahti
Jasper Jalonen TPS
Joonas Kekarainen KäPa
Lauri Laine FC Honka
Yllson Lika HJK
Dario Naamo FC Honka
Dren Terrnava TPS
Aaro Tiihonen RoPS
Aaro Toivonen HJK
Eero Uusitalo TPS
Ville Vuorinen HJK
Oskari Väistö SJK
Felix Friberg VPS (nimetty 20.8)
Arttu Leivonen JJK (nimetty 20.8)
Daniel Salmela RoPS (nimetty 20.8.)
Tyson Ruokonen Hammarby IF (nimetty 20.8.)

• P2005