Tyttöjen ja U23:n kesän maajoukkuekalenteri on päivitetty

• Maajoukkueet

Pikkuhelmareiden valmistautuminen U17- ja U19-EM-karsintoihin jatkuu kesäkuussa.

Toukokuun alkupuolella tiedotettiin, ettei 2006 syntyneiden valtakunnallista Tinni Korpela -leiriä järjestetä. Tilalle järjestetään alueellisia tapahtumia, ja ikäluokka osallistuu 5.–9. heinäkuuta UEFA A -malliryhmäleirille – lue lisää täältä.

U16-tytöt (2005 ja myöhemmin syntyneet) leireilee Eerikkilässä 13.–17. kesäkuuta. Sitä seuraavat leirit järjestetään Pajulahdessa 5.–8. heinäkuuta, ja Eerikkilässä 30.8.–4.9. Elo-syyskuun vaihteen leirillä Suomi kohtaa Tanskan tuplamaaottelussa. Lokakuussa on vielä tavoitteena järjestää neljän päivän leiri Eerikkilässä – koska BSM-sarja on käynnissä, pidemmät leirit eivät ole mahdollisia.

U17-tytöt (2004 ja myöhemmin syntyneet) avasi maajoukkuevuoden Eerikkilässä helmikuussa, mutta joutuvat odottamaan seuraavaa tapahtumaa syksyyn. Ikäluokan seuraava leiri järjestetään Eerikkilässä 13.–18. syyskuuta, ja Suomi neuvottelee parhaillaan tuplamaaottelusta Ruotsia vastaan.

U18-tytöt (2003 ja myöhemmin syntyneet) kokoontuu Eerikkilään 9.–13. kesäkuuta, ja joukkueen löydät täältä. Tanskassa lokakuussa pelattavaan U19-EM-karsintaturnaukseen valmistautuva joukkue pyrkii niin ikään saamaan tuplamaaottelun Eerikkilän leirille (14.–19. syyskuuta). Tällä hetkellä peleistä neuvotellaan Sveitsin kanssa.

U23 (1998 ja myöhemmin syntyneet) leireilee Ruotsissa 9.–16. kesäkuuta, jossa Suomi kohtaa Ranskan 12. ja Ruotsin 15. kesäkuuta. Leirille nimetty joukkue löytyy täältä.

Huippujalkapallopäällikkö Marianne Miettinen katsoo syksyyn odottavaisin mielin myös siksi, että tyttöjen maajoukkueet pääsevät viimein testaamaan viime syksynä päivitettyä pelitapaa. Tavoitteena on ollut valita pelitapa, joka kehittää pelaajia, ja jossa pelaajat pääsevät parhaalla mahdollisella tavalla esiin – tulevia maaotteluita tullaan analysoimaan tarkasti, ja niiden tarjoamaa infoa viedään eteenpäin seuroille sekä urheiluakatemioihin.

Miettinen antaa tunnustusta maajoukkuevalmentajille, jotka ovat kiertäneet seuroja ympäri Suomen. Valmentajien työnkuva on ollut viimeisen vuoden ajan hyvin poikkeuksellinen, ja vaikka maajoukkuetapahtumat ovat jääneet vähiin, on töitä paiskittu.

– Olemme mielestäni keksineet aika ketterät keinot siihen, kuinka valmentajamme voivat viedä tietoa seuroihin. Seuravierailuja on tehty ennenkin, mutta tänä keväänä siihen laitettiin uusi vaihde. On äärimmäisen tärkeää, että maaotteluita aletaan pelaamaan – kaikilla vastustajamaillamme on hirveä hinku päästä tositoimiin, Miettinen sanoo.

– Nyt meillä on valoa tunnelin päässä sen suhteen, että EM-karsinnat pelataan loka-marraskuussa. Se innoittaa kaikkia. Edellisten karsintojen perumiset ovat olleet pelaajille ja valmentajille, jotka ovat työskennelleet yhdessä unelmiensa eteen, raskaita pettymyksiä. Nyt unelma on taas edessä.

”Iso kiitos seuroille”

U16-tytöt leireili edellisen kerran Eerikkilässä helmikuussa. Kansallista Liigaa ja Naisten Ykköstä lukuun ottamatta sarjapelit eivät ole pyörineet, mutta päävalmentaja Marko Saloranta on käynyt seuravierailuilla ja pitänyt pelaajiin yhteyttä muilla tavoilla. Leiriä Saloranta odottaa luonnollisesti innolla.

– Leirillä on iso merkitys EM-karsintoihin valmistautumisemme kannalta. Yritimme saada leirille maaotteluita, mutta se ei valitettavasti onnistunut. Pyrimme saamaan leirille pari hyvätasoista harjoituspeliä. Olisi tosi tärkeää, että saisimme kovia mittareita, sillä karsintalohkossamme on vastassa huippumaita, Saloranta toteaa.

– 2005 syntyneet pääsivät onneksi pelaamaan maaotteluita syksyllä 2019, mutta niistä on jo pitkä aika, eivätkä vastustajat olleet Saksan tai Portugalin tasoisia. Pelaajakehityksen kannalta on valitettavaa, että maaottelut ovat jääneet koronan takia hyvin vähiin.

U18-tytöt yritti niin ikään saada maaotteluita kesäkuun leirilleen, mutta se vallitseva tilanne ei mahdollistanut niitä. Tilalle tuli harjoituspelejä poikajoukkueita vastaan.

– Olemme aiemmin saaneet poikia vastaan erittäin hyviä kokemuksia, ja ne pelit ovat sparranneet meitä todella hyvin. Tavoitteenamme on kuitenkin saada tuleville leireille mahdollisimman paljon kansainvälisiä pelejä, sillä olemme jääneet niistä paitsi korona-aikana, Pitkäkangas sanoo.

– Joukkue valittiin 2003 ja 2004 syntyneistä pelaajista. Kun valitsemme pelaajia kahdesta ikäluokasta, kilpailutilanne on entistä kovempi. Iso osa ikäluokkien pelaajista ovat jo esiintyneet Kansallisen Liigan ja Ykkösen peleistä. Valitettavasti muutamilla pelaajilla on ollut keväällä sairastelua ja loukkaantumishuolia, mutta seuraamme tilannetta.

Pitkäkankaan mukaan maajoukkuevalmentajien pelaajatarkkailua on helpottanut huomattavasti se, että Kansallisen Liigan lisäksi Ykkösen ja harjoituspelien seuraaminen on ollut mahdollista myös paikan päällä. Päävalmentaja kertoo, että yhteistyö valmentajakollegoiden ja seurojen kanssa on toiminut erinomaisesti.

– Iso kiitos seuroille ja kilpailutoiminnolle, että pelien seuraaminen paikan päällä suorana on järjestynyt maajoukkuevalmentajille – se on todella merkittävää pelaajatarkkailun kannalta. Ruudun lähetysten lisäksi seurat ovat järjestäneet livestreamejä, ja olemme saaneet heiltä otteluvideoita. Tämän myötä olen nähnyt kaikkien 2003 ja 2004 syntyneiden pelejä Kansallisessa ja Ykkösessä, mikä on ollut mahtavaa, Pitkäkangas sanoo.

– Monet valmentajat ovat olleet minuun erikseen yhteydessä ja pyytäneet palautetta pelaajistaan. Se on ollut hienoa, ja olemme päässeet sitä kautta jakamaan ajatuksiamme. Ennen kaikkea olen kuitenkin saanut pelaajien arjesta elintärkeää lisätietoa.

Jokaisen ikäluokan loppuvuoden ohjelma löytyy tyttömaajoukkueiden verkkosivuilta.

• T2006
  • T2005