U18-tytöt nimetty kesäkuun leirille

• Maajoukkueet

Suomi valmistautuu marraskuun EM-karsintaturnaukseen, jossa se saa vastaansa Tanskan, Unkarin ja Turkin. Viimeinen karsintaan valmistava tapahtuma on luvassa syyskuussa.

U18-tytöt (2003 ja myöhemmin syntyneet) leireilee Eerikkilässä 9.–13. kesäkuuta. Kyseessä on ikäluokan vuoden ensimmäinen maajoukkuetapahtuma, mutta suurin osa joukkueeseen nimetyistä pelaajista oli mukana joko U19- tai U17-tyttöjen talven leireillä.

– Tietysti upeat fiilikset, että pääsemme pitkästä aikaa taas leirille ja pystymme hyödyntämään kesäkuun FIFA-ikkunan. Edessä on viiden päivän leiri, joka sisältää kaksi ottelua poikia vastaan. Kokoonnumme vasta keskiviikkona, koska useat pelaajat ovat pelaamassa edellisenä viikonloppuna, päävalmentaja Arttu Pitkäkangas kertoo.

– Joukkueemme rakentuu nyt 2003–2004 syntyneistä pelaajista ensimmäistä kertaa U19-vaiheessa. Meillä tulee olemaan kaksi leiriä eli yhteensä 11 päivää, joiden aikana pelaamme neljä ottelua, ennen EM-karsintojen aloitusta. On tärkeää, että pystymme maksimoimaan yhdessä vietetyn ajan.

Ikäluokkien edellisistä maaotteluista on kulunut pitkä aika, ja kesäkuun leirillä oli määrä pelata tuplamaaottelu, mutta se ei ollut mahdollista vallitsevien matkustusrajoituksien takia. Pari peliä on kuitenkin luvassa, sillä Suomi pelaa leirillä harjoitusottelut SalPa:n sekä VJS:n C-junioreita vastaan.

– Tulemme pelaamaan poikia vastaan, joista olemme aina saaneet kovan vastuksen, ja tulemme varmasti sen saamaan myös nyt. Tällä hetkellä syyskuun leirin suhteen tilanne näyttäisi valoisammalta, ja uskomme, että silloin pystymme tuplamaaottelun pelaamaan.

Muutama ikäluokkien maajoukkueiden vakiokasvo on väläytellyt kevään aikana Kansallisessa Liigassa, mutta osalla on ollut loukkaantumishuolia. Joukkue täydentyy viidellä pelaajalla vielä tämän viikon aikana.

– Pelaajavalintojen suhteen tilanne on ollut valitettavasti se, että meillä on ollut tämän kevään aikana useampia loukkaantumisia tai sairasteluita. Positiivista on se, että moni näistä pelaajista on joko tekemässä paluuta tai palannut jo takaisin harjoittelemaan, Pitkäkangas avaa.

– Meillä on ollut tiivistä keskustelua valmentajien ja pelaajien kanssa, joten luonnollisesti mitään riskejä emme näiden suhteen ota. Tämän vuoksi meillä on vielä muutamia kysymysmerkkejä – siksi nimesimme nyt 18 pelaajaa ja tulemme täydentämään joukkuetta tämän viikon sunnuntaihin mennessä.

U19-tyttöjen kanssa tammikuussa ja helmikuussa leireillyt Wilma Forsblom palaa Eerikkilään innolla. PK-35 Vantaan paitaa kantava Forsblom teki pari maalia tammikuun lopulla, kun U19-tytöt kaatoi PK-35 Helsingin lukemin 6–3.

– On tosi kiva päästä maajoukkueen mukaan pienen tauon jälkeen. On taas hauska nähdä kavereita – heitä tapaa aina pelikentillä, mutta nyt pääsemme jälleen treenaamaan ja pelaamaan yhdessä.

Forsblom on pelannut kaikissa seitsemässä alkukauden ottelussa ja viimeistellyt näissä kolme maalia. Joukkue on aloittanut kauden varsin mukavasti, ja majailee tällä hetkellä Kansallisen Liigan neljännellä sijalla. Pikkuhelmareihin nimettiin Forsblomin lisäksi toinenkin vantaalaisryhmän pelaaja, viisi maalia mättänyt Oona Sevenius.

– Olemme kehittyneet joukkueena paljon viime kaudesta, ja yhteispelimme on alkanut toimimaan paremmin. Meidän on hyvä jatkaa eteenpäin tästä tilanteesta. Olen itse pelannut mielestäni ihan hyvin, mutta aina löytyy kehitettävää, Forsblom sanoo.

– Oonan kanssa on aina kiva pelata – meillä on aina hauskaa kentällä ja sen ulkopuolella. Tunnemme toisemme tosi hyvin ja tiedämme, mitä toisen päässä liikkuu pelin aikana.

Joukkue leirille:
Sonja Ferm (mv) FC Honka
Lilja Niiranen (mv) ONS
Liisa Tuomi (mv) JyPK
Venla Lamberg JyPK
Tea Heininen HFA Märsky
Selja Leiwo TPS
Jasmin Mansaray HJK
Sonja Hillberg HJK
Tuuli Viinikka Ilves
Armi Heikkilä Ilves
Eveliina Heinonen HPS
Aada Nurmi HFA Märsky
Hilkka Koskinen Ilves
Wilma Forsblom PK-35 Vantaa
Inka Sarjanoja ONS
Oona Sevenius PK-35 Vantaa
Ella Koivu PK-35 Vantaa (nimetty 30.5.)
Oona Jääskeläinen HFA Märsky (nimetty 30.5.)
Linda Räisänen HJK (nimetty 30.5.)
Sofia Laine Ilves (nimetty 30.5.)
Sofia Määttä Ilves (nimetty 30.5.)
Anna-Stina Simonen KuPS (nimetty 4.6.)
Noora Siidorov PK-35 (nimetty 4.6.)

Poisjääneet:
Aurora Harila ONS