Koronapäivitys – Palloliitto suosittelee, että rajoitukset poistetaan lasten ja nuorten ulkona tapahtuvasta toiminnasta

• Jalkapalloharrastus

Palloliiton koronasuositukset ovat linjassa Olympiakomitean suositusten kanssa. Palloliitto suosittelee, että ulkona tapahtuvaan lasten ja nuorten toimintaan kohdistuvat rajoitukset puretaan.

Lasten ja nuorten alueelliset sarjat käynnistyvät alueellisten viranomaisten linjausten mukaan. Palloliitto suosittelee Olympiakomitean ja valtioneuvoston exit-strategian mukaisesti, ettei ulkona tapahtuvaan lasten ja nuorten toimintaan ulkona kohdistettaisi mitään rajoituksia.

Lasten toiminnalla tarkoitetaan vuonna 2008 ja myöhemmin syntyneiden toimintaa. Nuorten toiminnalla viitataan vuosina 2001-2007 syntyneiden 13-20-vuotiaiden toimintaan.

Olympiakomitean suositusten mukaisesti toivomme sairaanhoitopiirien ja paikallisten viranomaisten linjaavan, että ulkona pelattavat aikuisten (yli 20-vuotiaiden) harjoitusottelut voidaan käynnistää viimeistään 15. toukokuuta ja että sarjamuotoinen kilpailutoiminta voisi käynnistyä viimeistään 29. toukokuuta.

Aikuisten harjoittelu on sallittua, mikäli alueviranomaiset eivät aseta sille kentillään esteitä.

Olympiakomitean suosituksiin ja terveysturvallisuusohjeisiin voi tutustua täältä >>

Pyydämme huomioimaan, että eri alueiden tilanne voi vaihdella, sillä 20 sairaanhoitopiirin lisäksi myös kunnat voivat tehdä jalkapallotoimintaan merkittävästi vaikuttavia päätöksiä.

Suosituksia yleisötilaisuuksiin

Eri aluehallintovirastojen alueilla on voimassa erilaisia kokoontumisrajoituksia, jotka löytyvät aluehallintoviraston sivuilta >>

Yleisötilaisuuksissa tulee noudattaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja opetus- ja kulttuuriministeriön päivittämää ohjetta koronavirustartuntojen ehkäisemiseksi.

Alueiden suunnitelmat käynnistää jalkapallotoiminta:

Eteläisen alueen tiedote:  Eteläisen alueen sarjojen käynnistäminen
Itäisen alueen tiedote: Itäisen alueen sarjojen käynnistäminen
Läntisen alueen tiedote: Läntisen alueen sarjojen käynnistäminen
Pohjoisen alueen tiedote: Pohjoisen alueen sarjojen käynnistäminen

• korona