23.4.2021 klo 17.59

Eteläisen alueen sarjojen käynnistäminen

Ⓒ Juha Tamminen

Eteläisen alueen kilpailutoiminnan käynnistäminen siirtyy.

Valtioneuvosto on tiistaina 20.4.2021 julkaissut suunnitelmansa Covid-19-epidemiaan liittyvien rajoitustoimien ja -suositusten hallitulle purkamiselle. Asiakirjassa on kerrottu valtakunnalliset periaatteet ja suuntaviivat koronaepidemian hillintään asetettujen rajoitustoimien ja annettujen suositusten asteittaisesta lieventämisestä ja purkamisesta. Asiakirja löytyy Valtioneuvoston verkkosivuilta >>

Julkaistut suunnitelmat tulevat jatkossa ohjaamaan alueellista ja paikallista päätöksentekoa sairaanhoitopiireissä sekä kunnissa ja sitä kautta vaikuttamaan merkittävästi myös jalkapallon toimintaan koko Suomessa. Kilpailutoiminnan suunnittelua hankaloittaa se, että tautitilanne ja sitä kautta voimassa olevat rajoitteet ovat kovin eritasoisia eri alueilla ja tehtävien päätösten ennakointi on vaikeaa ja osin jopa mahdotonta.

Palloliiton Eteläinen alue yhdessä Palloliiton keskustoimiston ja muiden alueiden kilpailutoimintojen kanssa luonut alla esitettävän ennusteen oman alueensa sarjojen käynnistymisestä. Ennusteen toteutuminen on kuitenkin täysin riippuvainen alueellisesta ja paikallisesta tautitilanteesta sekä sen mukaisista viranomaispäätöksistä. Palloliitto käy tiiviistä keskustelua tilanteesta sairaanhoitopiirien kanssa ja pyrkii vaikuttamaan tulkintojen yhdenmukaisuuteen sekä sitä kautta sarjatoiminnan käynnistämiseen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.

Pelitapojen päivittäminen on menossa tilanne näkyy tulospalvelusivuilta ao. sarjan kohdalta.

Alueelliset aikuisten sarjat:
Pelit aloitetaan ma 7.6. alkavalla viikolla. Yleisesti kaksinkertaiset sarjat pelataan yksikertaisina sarjoina ja niiden päälle ylä- ja alaloppusarjat. Muita aikuisten sarjoja muokataan niin, että niistä saadaan tilanteeseen nähden mahdollisimman mielekkäitä.

17–20-vuotiaiden alueelliset nuorten sarjat:
Sarjajärjestelmät ovat yhteydessä valtakunnallisiin sarjoihin, minkä johdosta rytmitys pitää olla yhtenevä.  Yleisesti aloitetaan ma 7.6. alkavalla viikolla.

14-15-vuotiaiden alueelliset nuorten sarjat
Kilpasarjat ovat yhteydessä muiden alueiden sarjoihin, minkä johdosta rytmitys pitää olla yhtenevä.  Yleisesti aloitetaan ma 7.6. alkavalla viikolla ja pelitapa tarkentuu ensi viikolla. (7.5. kaikki U15-14 sarjat aloitetan vasta kesäkuussa).

12–13-vuotiaiden alueelliset sarjat:
Kilpasarjat ovat yhteydessä muiden alueiden sarjoihin, minkä johdosta rytmitys pitää olla yhtenevä.  Yleisesti aloitetaan ma 7.6. alkavalla viikolla ja pelitapa tarkentuu ensi viikolla. Muut sarjat (Kolmoset-Kutoset) voidaan aloittaa jo toukokuun puolivälissä tilanteen salliessa.

Lasten (11 v ja nuor.) alueelliset sarjat (HUOM! Päivitetty 28.4.)
Sarjat aloitetaan aikaisintaan 17.5. alkavalla viikolla. Peruuntuvat ottelut/kierrokset jätetään pelaamatta ja syksyksi tehdään lohkojakomuutoksia.

Lisätietoja:
Risto Rissanen, kilpailupäällikkö (sarjojen järjestäminen ja organisointi)
Taneli Haara, aluepäällikkö (rajoituksiin ja vaikuttamiseen liittyvät asiat)