Itäisen alueen sarjojen käynnistyminen siirtyy

• Alueuutiset

Itäisen alueen sarjojen käynnistyminen siirtyy!

Valtioneuvosto on tiistaina 20.4.2021 julkaissut suunnitelmansa Covid-19-epidemiaan liittyvien rajoitustoimien ja -suositusten hallitulle purkamiselle. Asiakirjassa on kerrottu valtakunnalliset periaatteet ja suuntaviivat koronaepidemian hillintään asetettujen rajoitustoimien ja annettujen suositusten asteittaisesta lieventämisestä ja purkamisesta. Asiakirja löytyy Valtioneuvoston verkkosivuilta >>

Julkaistut suunnitelmat tulevat jatkossa ohjaamaan alueellista ja paikallista päätöksen tekoa sairaanhoitopiireissä ja kunnissa ja sitä kautta vaikuttamaan merkittävästi myös jalkapallon toimintaan koko Suomessa. Kilpailutoiminnan suunnittelua hankaloittaa se, että tautitilanne ja sitä kautta voimassa olevat rajoitteet ovat kovin eritasoisia eri alueilla ja tehtävien päätösten ennakointi on vaikeaa ja osin jopa mahdotonta.

Palloliiton Itäinen alue yhdessä Palloliiton keskustoimiston ja muiden alueiden kilpailutoimintojen kanssa luonut alla esitettävän ennusteen oman alueensa sarjojen käynnistymisestä. Ennusteen toteutuminen on kuitenkin täysin riippuvainen alueellisesta ja paikallisesta tautitilanteesta sekä sen mukaisista viranomaispäätöksistä. Palloliitto käy tiiviistä keskustelua tilanteesta sairaanhoitopiirien kanssa ja pyrkii vaikuttamaan tulkintojen yhdenmukaisuuteen ja sitä kautta sarjatoiminnan käynnistämiseen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Odotamme alueellisilta tilannekuvatyöryhmiltä tulkintoja Valtioneuvoston asiakirjaan lähipäivien aikana.

Alueelliset aikuisten sarjat:

• Miesten Kolmonen – paikallisista rajoitteista (mm. harjoittelu) johtuen sarja käynnistyy vasta kesäkuussa ja sarjajärjestelmä muuttuu > 2x-sarja muuttuu 1x-sarjaksi ja sen jälkeen pelattavaksi ylä- ja alaloppusarjaksi.
  • Naisten Kolmonen – aloitus siirtyy kesäkuulle, sarjajärjestelmä pysyy samana, mutta sarja jatkuu lokakuun puolelle.

• Naisten 8v8-sarja – aloitus siirtyy kesäkuulle, sarjajärjestelmä pysyy samana, mutta sarja jatkuu syyskuun lopulle.

• Muut aikuisten sarjat pelataan pääosin alueellisesti/paikallisesti ja ne pyritään aloittamaan paikallisten rajoitteiden niin salliessa toukokuun puolessa välissä, joka tarkoittaa myös, että sarjajärjestelmät ao. sarjoissa muuttuvat = 2x-sarja muuttuu 1x-sarjaksi ja sen jälkeen pelattavaksi ylä- ja alaloppusarjaksi ja sarjassa, jossa 2x-sarja + loppusarjat – loppusarjat jäävät pois.

14–20-vuotiaiden alueelliset nuorten sarjat:

• P17-, P20- ja T18-ikäluokat – ao. sarjojen sarjajärjestelmät ovat osin yhteydessä ko. ikäluokkien valtakunnallisiin sarjoihin (nousut/putoamiset kesätauolla) ja niiden rytmityksen on oltava yhtenevät.  Alueen sarjat käynnistyvät siksi todennäköisesti vasta kesäkuun alusta ja pelitavat tarkentuvat ensi viikon aikana.
  • P/T14- ja P/T15-ikäluokat pyritään aloittamaan toukokuun puolesta välistä, mutta alueelliset rajoitteet voivat aiheuttaa ottelusiirtoja kesäkuulle. Sarjajärjestelmät säilyvät ennallaan.
Alakouluikäisten ryhmäharrastustoimintaa koskevaa ohjeistusta ei ole kirjattu em. Valtioneuvoston asiakirjaan ja siksi v. 2008 ja sen jälkeen syntyneiden kilpailutoiminta voi tulkintamme mukaan käynnistyä muita sarjoja aiemmin, ellei sitä paikallisella päätöksellä ole erikseen kielletty.

12–13-vuotiaiden alueelliset sarjat:

• Sarjat käynnistetään ja pelataan otteluohjelmien mukaisesti, kuitenkin niin, että Vappuviikonlopun 1.–2.5. ottelut siirtyvät myöhemmäksi. Mahdolliset alueelliset rajoitukset voivat aiheuttaa ottelusiirtoja.

Lasten (11 v ja nuor.) alueelliset sarjat:

• Sarjat käynnistetään ja pelataan otteluohjelmien mukaisesti. Mahdolliset alueelliset rajoitukset voivat aiheuttaa ottelusiirtoja.

Suunnitelmien mukaiset sarjaohjelmat muokataan TASO-järjestelmään tulevan viikon aikana.

• #aluesarjat
  • #Itäinen