Urheilulliset tavoitteet johtavat Pääsarjatyöryhmän työtä

• Jalkapallosarjat

Pääsarjatyöryhmä 2020 valmistelee sarjajärjestelmäuudistusta. Työtä ohjaavat urheilulliset tavoitteet, missä seurojen pelaajakehitykselle halutaan luoda edellytykset tavoitella kansainvälistä menestystä.

Pääsarjatyöryhmä 2020 on työskennellyt tiiviisti elokuusta alkaen. Työryhmän tehtävänä on ollut arvioida miesten kilpailukalenteria, ylimpien sarjojen eli Veikkausliigan, Ykkösen ja Kakkosen sarjajärjestelmiä, joukkuemääriä sekä Suomen Cupin pelitapaa vuodesta 2020 eteenpäin.

- Työryhmä oli alusta alkaen yksimielinen siitä, että suomalaisella jalkapallolla pitää olla rohkeutta uudistua. Miesten kotimaisten pääsarjojen sarjajärjestelmien tulee tukea urheilullisen laadun kehittämistä kohti kansainvälistä tasoa, työryhmän puheenjohtaja ja Palloliiton varapuheenjohtaja Kaarlo Kankkunen kertoo.

Työryhmä on prosessin aikana analysoinut nykyistä järjestelmää, tutustunut aiemmin kotimaassa tehdyn sarjajärjestelmien kehitystyön materiaaleihin, perehtynyt useiden muiden verrokkimaiden sarjajärjestelmiin sekä ollut aktiivisessa dialogissa seurojen ja valmentajien kanssa.

- Urheilulliset seikat ovat johtaneet uudistusta, mutta toki myös muut vaikutukset on huomioitu perusteellisesti uutta järjestelmää puntaroidessa. Työryhmän kesken ja sidosryhmien kanssa keskustelu on ollut avointa ja kriittistäkin, mutta tavoitteista on vallinnut yksimielisyys, Kankkunen taustoittaa.

Optimaalinen arkirytmi

Pääsarjatyöryhmän linjauksen mukaisesti tulevaisuuden sarjajärjestelmän tulee tukea seurojen resurssien kasvua ja luoda edellytykset systemaattiselle pelaajakehitykselle kaikissa niihin osallistuvissa joukkueissa ja siten auttaa seuroja kasvattamaan kansainvälisen tason huippupelaajia.

Urheilulliset tavoitteet ja sitä kautta pelaajan laadukas viikkorytmi on johtanut tavoitteiden asettelua.

- Yhden ottelun pääsääntöinen viikkorytmi tukee pelaajakehitykselle arvokasta ehjää arkea. Se mahdollistaa pelaajan harjoittelun ja pelaamisen hyvässä vireystilassa, jolloin kehittyminen on optimaalista ja harjoitukset sekä ottelut on mahdollista suorittaa maksimaalisella intensiteetillä. Hyvällä rasituksen ja palautumisen suhteella myös loukkaantumisriski minimoituu.

- Toisena tärkeänä tavoitteena pelaajakehityksen kannalta on pelata järkevässä pelirytmissä mahdollisimman paljon korkean panoksen otteluita. Se luo edellytykset pelitempon nousulle ja korkean intensiteetin suoritusmäärien kasvulle, FC Interin tekninen johtaja ja työryhmän jäsen Vesa Mäki toteaa.

Tarve sarjajärjestelmien uudelleenarvioinnille nousi voimakkaasti kentältä, seuroista ja eri sarjatasoilta. Edelliset analyysit sarjajärjestelmien toimivuudesta olivat vuosilta 2010 ja 2014. Palloliiton liittohallitus teki viime kesäkuussa päätöksen arvioinnin käynnistämisestä.

Pääsarjatyöryhmä 2020 julkaisee marraskuussa esityksensä sarjajärjestelmien uudistamiseksi.

Pääsarjatyöryhmä 2020: Kaarlo Kankkunen, Aki Riihilahti, Vesa Mäki, Juho Meriläinen, Petri Salminen, Hannu Tihinen,Timo Marjamaa, Marco Casagrande, Pekka Soini (sihteeri), Peter Lundström

Lisätietoja: Kaarlo Kankkunen, työryhmän puheenjohtaja, [email protected]

Lue myös >> Pääsarjatyöryhmä aloitti työnsä