Pääsarjatyöryhmä 2020 aloitti työnsä

• Jalkapallosarjat

Pääsarjatyöryhmä 2020 aloitti työnsä perjantaina Helsingissä.

Työryhmän tehtävänä on arvioida miesten kilpailukalenteria, ylimpien sarjojen eli Veikkausliigan, Ykkösen ja Kakkosen sarjajärjestelmiä, joukkuemääriä sekä Suomen Cupin pelitapaa vuodesta 2020 eteenpäin.

- Osana Palloliiton strategian toteuttamista nyt on hyvä aika arvioida nykyiset sarjajärjestelmät. Toiveita työlle on viestitty myös kentältä seuroilta ja eri sarjatasoilta, työryhmän puheenjohtaja ja Palloliiton varapuheenjohtaja Kaarlo Kankkunen kertoo.

Palloliiton liittohallitus teki kesäkuussa päätöksen pääsarjatyöryhmän käynnistämisestä. Edelliset analyysit sarjajärjestelmien toimivuudesta ovat vuosilta 2010 ja 2014.

- Emme anna tässä vaiheessa lupauksia muutoksesta, vaan työryhmän tavoite on ensin kirkastaa mahdollisen muutoksen tarve ja tarvittaessa tehdä perustellut esitykset päätöksentekijöille. Prosessin tärkeä arvo on olla avoin ja keskusteluun kannustava, jossa laajan tiedonkeruun tuotokset ovat seuroille saataville, Kankkunen sanoo.

Perjantain kokouksessa Pääsarjatyöryhmä 2020 kuuli Tanskan Thomas Christensenin (Divisionsforeningen) ja Ruotsin Mats Enquistin (Svensk Elitfotboll) esitykset maidensa sarjajärjestelmistä ja pääsarjojen kehityksestä. Veikkausliigan, Ykkösen ja Kakkosen joukkueiden edustajat oli kutsuttu Skypen välityksellä kuulemaan esitykset ja niiden pohjalta käytiin perusteellista keskustelua.

- Lähtökohdat tilanteen kartoittamiseksi ovat erinomaiset, sillä meillä on hyvä työryhmä kasassa ja jokainen lähti innolla mukaan projektiin. Se osaltaan kertoo, että kentällä kaivataan kriittistä analyysia sarjajärjestelmistä, Kankkunen toteaa.

Pääsarjatyöryhmän jäsenet ovat Kaarlo Kankkunen (pj.), Aki Riihilahti, Vesa Mäki, Juho Meriläinen, Petri Salminen, Hannu Tihinen, Timo Marjamaa, Marco Casagrande, Pekka Soini (sihteeri) ja Peter Lundström

Lisätietoja: Kaarlo Kankkunen, työryhmän puheenjohtaja, [email protected]

• Veikkausliiga