U19-tytöt haastaa Englannin torstaina – ”Emme lähde nöyristelemään”

• Maajoukkueet

Ottelu pelataan Cádizissa kello 17:00 Suomen aikaa. Pelistä ei ole luvassa livelähetystä – sunnuntain Sveitsi-ottelu (17:00 Suomen aikaa) pyritään saamaan suorana Palloliiton YouTube-kanavalle.

U19-tytöt (2003 ja myöhemmin syntyneet) saapui Espanjan Esteponaan eilen tiistaina. Suomen joukkue nimettiin helmikuun alussa, ja ryhmään tehtiin viime viikolla kaksi muutosta – Sonja Ferm korvasi Nanna Leivosen ja Noora Juusela Venla Lindforsin

– Nanna ja Venla joutuivat valitettavasti jäämään pois, mutta pelaajatilanteemme on muuten hyvä. Matkustuspäivä oli todella pitkä ja rankka, ja vedimme illalla kevyemmät harjoitukset. Nukuimme sekä tankkasimme hyvin, ja tänään on ollut oikein hyvä päivä, päävalmentaja Arttu Pitkäkangas avaa.

– Treenikeskuksen nurmikentät sekä olosuhteet ylipäätään ovat täällä viimeisen päälle, ja täällä on ollut hienoa harjoitella. Vedämme vielä illalla viimeistelyharjoitukset ennen huomista.

Valmennustiimin lisäksi pelaajat ovat nauttineet parista ensimmäisestä päivästä etelän lämmössä.

– Pääsimme eilen treenaamaan ja tutustumaan hotelliin. Täällä on todella kaunista, ja lämpöä on koko ajan melkein 20 astetta, joten ei voi valittaa, HJK:n puolustaja Jasmin Mansaray sanoo.

– Meillä on jälleen kasassa tosi hyvä porukka, jossa kaikki tulevat hyvin toimeen toistensa kanssa. Joukkueessa on tosi paljon laatua, ja meillä on paljon reilua kilpailua peliajasta. Se vie kaikkia eteenpäin. Tämän viikon ottelut ovat hyviä näyttöpaikkoja kaikille pelaajille.

Englanti kuuluu Euroopan huippumaihin, ja Pikkuhelmarit pääsee huomenna todelliseen testiin.

– Syksyn karsintojen Tanska-peli on toistaiseksi kovin mittarimme, ja Englanti tulee olemaan varmasti vähintään yhtä kova vastus. Puolustuspelimme kannalta on ensinnäkin olennaista se, että olemme vahvoja kaksinkamppailuissa. Olemme ottaneet siinä askelia eteenpäin, mutta meidän täytyy parantaa vielä – Englanti pelaa todella kovaa, Pitkäkangas toteaa.

– Meidän tulee ohjata Englanti halutuille alueille ja huolehtia, etteivät he pääse ulos. Englanti on vahva laitaetenemisissä, ja olemme valmistautuneet niihin. Lisäksi on olennaista, ettei Englanti pääse viljelemään pidempiä syöttöjä meidän linjaamme. Englanti on ollut myös erinomainen erikoistilanteissaan.

Hyökkäyspelin osalta Pitkäkangas korostaa maltin merkitystä.

– Meidän tulee säilyttää malttimme ja ohittaa prässi puhtaasti. Rakentelumme aikana meidän tulee pystyä vaihtamaan kaistaa, jotta pääsemme paremmista asemista rikkomaan Englannin alinta linjaa. Pyrimme etenemään lyhyillä syötöillä, mutta haemme myös pidempiä palloja. Kun pelaajien väliset etäisyydet ovat tarpeeksi lyhyet, ja kenttätasapainomme on kunnossa, pystymme reagoimaan pallonmenetyksiin, Pitkäkangas sanoo.

– Viesti pelaajille on selkeä – olemme tulleet tänne pelaamaan kaksi todella kovaa maaottelua, ja haluamme voittaa nämä pelit. Vain lopputuloksella on väliä jatkokarsinnoissa, ja pelin henki on sama täällä.

Mansaray myöntää, että Englannin kohtaaminen jännittää hieman – tästä huolimatta Suomi ei lähde kentälle peruuttelemaan.

– Emme lähde nöyristelemään, vaan haemme voittoa ihan samalla tavalla kuin Englanti. Olemme katsoneet klippejä vastustajan pelaamisesta sekä hioneet omaa peliämme – matsista tulee kova, mutta lähdemme hakemaan hyvää tulosta.

U19-tyttöjen EM-jatkokarsinta pelataan Saksassa huhtikuussa. Suomi taistelee lohkovoitosta emäntämaan, Valko-Venäjän sekä Venäjän kanssa. Lohkovoittaja etenee Tshekissä kesäkuussa 2022 järjestettävään lopputurnaukseen.

6.4. Venäjä – Suomi
9.4. Suomi – Valko-Venäjä