U19-tytöt nimetty helmikuun Espanjan turnaukseen

• Maajoukkueet

Suomi pelaa Espanjassa kaksi maaottelua. Palloliitto pyrkii hankkimaan oikeudet otteluiden striimaamiseen.

U19-tytöt (2003 ja myöhemmin syntyneet) matkaa 16. helmikuuta Espanjan Esteponaan. Suomi pelaa viikon aikana kaksi kovatasoista maaottelua, kun vastaan asettuvat Englanti sekä Sveitsi. Alun perin Pikkuhelmareiden oli määrä pelata kolme maaottelua, mutta vallitseva koronavirustilanne muutti suunnitelmia, kun muutama maa jäi pois turnauksesta.

– On mahtava päästä osallistumaan turnaukseen, missä on maita maanosan huipulta. Englanti on Euroopan 8. ja Sveitsi 6. sijoitettu maa, joten mittarit ovat loistavia. Maaottelut tulevat olemaan todella tärkeitä paitsi joukkueellemme myös pelaajillemme, päävalmentaja Arttu Pitkäkangas toteaa.

Suomen pelaajatilanne on tällä hetkellä hyvä, vaikkakin muutama maajoukkueen runkopelaajista joutuu jäämään sivuun sairastelujen ja loukkaantumisten takia. Syksyn EM-karsintaryhmään nimetyistä Daniela Tolonen, Lotta Lindström ja Lotta Lähteenmäki ovat poissa Pikkuhelmareiden vahvuudesta. Pelaajista, jotka eivät olleet mukana Tanskassa, nousevat joukkueeseen Anna-Stina Simonen ja Venla Lindfors.

– Meille olisi todella tärkeää, että pelaajat pysyisivät terveinä. Tiedämme luonnollisesti, millainen koronatilanne sekä Suomessa että Euroopassa jyllää – olemme tiiviisti yhteydessä pelaajiin sekä seuroihin ja seuraamme pelaajien terveystilannetta, Pitkäkangas avaa.

– Varotoimenpiteenä olemme nimenneet laajemman varalistan. Varalistaa tullaan täydentämään U18-maajoukkueesta ensi maanantaina. Haluamme varmistaa, että meillä on paljon vaihtoehtoja, mikäli joku pelaaja joutuu jäämään sivuun reissusta.

U19-EM-jatkokarsinta pelataan Saksassa huhtikuussa. Suomi taistelee lohkovoitosta emäntämaan, Valko-Venäjän sekä Venäjän kanssa. Vain lohkovoittaja etenee Tshekissä kesäkuussa 2022 järjestettävään lopputurnaukseen.

– On tärkeää, että pääsemme vielä helmikuussa kehittämään pelaamistamme. Englanti- ja Sveitsi-ottelut palvelevat meitä erittäin hyvin jatkokarsintoja ajatellen.

Suomen ottelut (paikallista aikaa):
17.2. klo 16.00 Suomi – Englanti, Estadio La Linea, Cádiz
20.2. klo 16.00 Suomi – Sveitsi, Estadio La Linea, Cádiz

Suomen joukkue (suluissa kasvattajaseurat):
Sonja Ferm (mv) FC Honka (PK-35, KoiPS) nimetty 10.2.  Nanna Leivonen (mv) JyPK (Muuramen Yritys) tilalle
Liisa Tuomi (mv) FC Honka
Tea Heininen HJK (HFA, EBK, FC Espoo, FC Kasiysi)
Laura Hillberg HJK (VJS, GrIFK, FC Espoo, FC Kasiysi)
Venla Lamberg JyPK
Armi Heikkilä Ilves
Tao Stark JyPK (Jyväskylän Nousu)
Sonja Hillberg HJK (FC Espoo, VJS, FC Kasiysi, EBK)