U19-pojat kohtaa Puolan EM-karsinta-avauksessaan

• Maajoukkueet

Puolan lisäksi Suomi taistelee jatkopaikasta Ukrainan ja Maltan kanssa. Jokaisen karsintalohkon kaksi parasta jatkavat EM-jatkokarsintaan, minne pääsee myös karsintojen paras lohkokolmonen. Suomen aikaan kello 19:00 alkava Puola-ottelu näkyy suorana Puolan jalkapalloliiton YouTube-kanavalla

U19-poikien (2003 ja myöhemmin syntyneet) EM-karsintaturnaus alkaa huomenna keskiviikkona. Suomi matkusti Puolaan sunnuntaina, ja saa isäntämaan vastaansa heti ensi käsittelyssä. U19-ryhmä nimettiin pari viikkoa sitten, ja pelaajalista löytyy täältä

Päävalmentaja Peter Lundberg kertoo, että joukkueen kaikki on sujunut Puolan päässä suunnitelmien mukaan, ja Rodan-Groklin Stadiumilla nähdään hyvin valmistautunut joukkue.

– Tänään kävimme vielä läpi sekä hyökkäys- että puolustuspelin pelitapaamme. Olemme valmistautuneet siihen, kuinka Puola tulee pelaamaan. Puola on todella vahva ja hyvin organisoitu joukkue. Heillä on vahvoja yksilöitä, ja meidän tulee olla tarkkana erikoistilanteissa. Ottelusta tulee varmasti haastava, mutta mikäli pystymme pelaamaan parhaamme mukaan, meillä on hyvät mahdollisuudet voittoon asti, Lundberg toteaa.

– Joukkueessa on hyvä fiilis, ja olemme päässeet treenaamaan hyvissä olosuhteissa. Meillä on aina ollut hyvä joukkuehenki ja draivi, mikä on vain vahvistunut viime viikkoina, Venezia FC:n Matias Kivikko lisää.

Suomella on allaan mainiot kenraaliharjoitukset Ruotsia vastaan. Kumpikin syyskuun alussa pelatuista maaotteluista päättyi sinivalkoisten 3–0-voittoon – mitä asioita näistä peleistä tulee ottaa mukaan EM-karsintaan?

– Meidän tulee puolustaa yhtä kurinalaisesti, emmekä saa päästää vastustajia jatkossakaan helpolla kaksinkamppailuissa. Hyökkäyskolmanneksella olimme todella luovia ja pojat tekivät hienoja kombinaatioita – haluamme nähdä samaa myös karsintapeleissä, Lundberg sanoo.

– Ruotsi-peleistä jäi varmasti kaikille tosi hyvä fiilis. Puolaa vastaan tarvitsemme samanlaista energiaa kuin Ruotsia vastaan – uskon, että pystymme vieläkin parempaan. Meillä on kaikki potentiaali hyvään tulokseen, Kivikko päättää.

• P2003