U18-tyttöjen päävalmentaja Pitkäkangas - ”Laitan kaiken peliin tyttöjen huippujalkapallon kehittämiseksi Suomessa”

• Maajoukkueet

Arttu Pitkäkangas on valittu U18-tyttöjen maajoukkueen päävalmentajaksi. Hän aloittaa tehtävässään huhtikuun alussa.

U18-tyttöjen maajoukkueen päävalmentaja Arttu Pitkäkankaalle, 32, maajoukkueessa toimiminen on tuttua. Hänellä on taustaa U16-tyttöjen maajoukkueessa, jossa hän on toiminut myös päävalmentajana, sekä kaksista arvokisoista U17-tyttöjen mukana. Lisäksi hän on toiminut tyttöjen Etelän alueen aluevalmentajana.

- Tämä on minulle tosi iso juttu, juuri tähän tiimiin nimenomaan halusin. Ympärilläni on huippuammattilaisia ja siinä pääsee kehittämään toimintaa, ja tietysti kehittymään myös itse valmentajana, Pitkäkangas iloitsee.

- Olin erittäin kiinnostunut tehtävästä ja työnkuvasta. Aion laittaa kaiken peliin tyttöjen ja naisten huippujalkapallon kehittämiseksi Suomessa.

Aiempaa kokemusta Pitkäkankaalla on tyttöpuolella Vantaan Jalkapalloseuran talenttivalmentajana ja piirijoukkuevalmentajana. Lisäksi hänellä on yli vuosikymmenen kokemus lahtelaisen FC Kuusysin seuratoiminnasta.

Seurayhteistyö avainasemassa

Nuorten maajoukkueen valmentajana Pitkäkankaan tehtävänä on auttaa seuroja kasvattamaan kansainvälisen tason pelaajia. Hän on mukana seurojen arjessa tukemassa muita valmentajia ja tuomassa kansainvälisen tason tietotaitoa seuroille.

- Haluan työskennellä myös kentällä ja tuoda oman osaamiseni sinne. Esimerkiksi seuravierailuilla ja urheiluakatemioissa haluan olla auttamassa valmentajia ja pelaajia itse siellä treeneissä.

- Seurat ovat tärkeimmässä asemassa pelaajien kannalta. Lyön kaiken likoon omalta osaltani siihen, että yhteistyötä seurojen suuntaan saadaan kehitettyä entisestään, Pitkäkangas sanoo.

Pieteetillä työhönsä suhtautuva Pitkäkangas haluaa paneutua täsmällisesti tehtäväänsä ja suunnitella tapahtumat perinpohjaisesti etukäteen saadakseen parhaan tuloksen irti, oli kyse sitten maajoukkueen pelistä, harjoituksista tai seuravierailusta.

- Maajoukkueen tapahtumat ovat tärkeitä myös tuloksellisesti. Tavoitteena on pärjätä karsinnoissa ja edetä arvokisoihin, jotta pelaajat saavat pelata kovimpia joukkueita ja maita vastaan sekä kerätä kallisarvoista kokemusta kansainvälisen tason peleistä.

Onnistumiset ajavat eteenpäin

Pitkäkankaalla on vankka kokemus niin seuratoiminnasta kuin Palloliiton tehtävistä, ja sen hän näkee myös suurena hyötynä uudessa toimessaan.

Suurimmaksi vahvuudekseen valmentajana hän mainitsee vuorovaikutustaidot, jotka ovat elintärkeässä roolissa maajoukkueen luotsina ja seurayhteistyön kehityksen suhteen.

- Haluan kehittyä joka päivä paremmaksi ja kokeilla rohkeasti uusia asioita. Hetket, kun joukkue onnistuu tai löydän ratkaisun eteen tulleisiin haasteisiin, ovat mahtavia. Ne tunteet ajavat minua eteenpäin ja antavat voimaa sekä motivoivat eteenpäin.

Lue myös >> Arttu Pitkäkangas U18-tyttöjen päävalmentajaksi

• U18-tytöt