U17-tytöt leireili Eerikkilässä – ”muutaman päivän aikana tosi isoja harppauksia”

• Maajoukkueet

Joukkue harjoitteli laadukkaasti ja pääsi kovaan testiin ottelussa FC Honkaa vastaan.

U17-tytöt (2004 ja myöhemmin syntyneet) päättivät vuoden ensimmäisen maajoukkueleirinsä tänään perjantaina. Päävalmentaja Marko Saloranta oli erittäin tyytyväinen maanantaina alkaneen leirin antiin.

– Otimme muutaman päivän aikana tosi isoja harppauksia. Joukkueen keskittyminen treenikentillä oli aivan tapissa, ja pelaajilla on valtava halu oppia uutta, Saloranta kehuu.

– Harmi, ettemme pääse karsimaan EM-kisoihin tämän ikäluokan kanssa. Tässä on tosi lupaavia pelaajia, ja veikkaan, että jos olisimme päässeet pelaamaan, olisimme päässeet aika pitkälle.

Saloranta viittaa joulukuussa saatuihin uutisiin U17-ikäluokkien EM-karsintojen peruuntumisesta. Joukkueen kapteeni Selja Leiwon mukaan pettymys ei näkynyt pelaajissa ja joukkueen toiminnassa.

– Oli mahtavaa päästä leirille pitkästä aikaa. Vaikka mitä tapahtuisi, fiilis leireillä on aina tosi hyvä. Meillä on tosi tasokas ryhmä, jossa on paljon erilaisia pelaajia. On upeaa, että kaikki saavat tuoda oman personansa esille. Jos joku pelaaja loukkaantuu, meillä on aina varalle hyviä pelaajia. Heikkoa lenkkiä ei ole, TPS:aa edustava Leiwo kertoo.

Eilen torstaina U19-tytöt pelasi harjoitusottelun FC Honkaa vastaan. Suomi oli pitkään kiinni voitossa Lotta Lindströmin sekä Sofia Määtän maaleilla, mutta Honka nousi loppuhetkillä 2–2-tasapeliin.

– Matsi oli tosi hyvä. On ennen kaikkea hienoa, että saimme vietyä harjoittelemiamme asioita nopeasti peliin – etenkin, kun vastus oli tosi kova. Myös se oli hienoa, että pelin taso ei ailahdellut, vaikka teimme puolivälissä kymmenen vaihtoa, Saloranta toteaa.

– Voittoa lähdimme hakemaan, mutta sitä ei tällä kertaa tullut. Uskon, että peli oli juuri sitä, mitä haimme. Vastassa oli yksi liigan kärkijengeistä, ja pääsimme näkemään oman tasomme. Kokonaisuus oli ehjä, ja kaikki vaihtopelaajamme tulivat upeasti peliin sisään, Leiwo sanoo.

Viime syksynä Leiwo pääsi pelaamaan kolmessa Kansallisen Liigan ottelussa, joista yksi oli juuri FC Honkaa vastaan. Kapteeni näkee, että ero junioripeleihin on merkittävä.

– Vauhtia tulee lisää huomattavasti. Se on hyvä juttu, että pääsee kunnolla testaamaan omia taitojaan ja omaa tasoaan.

Honka-peli tuli tarpeeseen, sillä kovatasoiset ottelut ovat jääneet ikäluokalta valitettavan vähiin koronaviruksen peruttua viime vuodelta peräti 12 maaottelua. Näillä näkymin ikäluokka kokoontuu seuraavan kerran syksyllä – Saloranta uskoo, että seurajoukkueissa tehdään sillä aikaa hyvää työtä.

– Siitä huolimatta pelaajien on tärkeää saada kovia mittareita. Ne pelit ovat jääneet maajoukkueessa vähiin viimeisen puolentoista vuoden aikana, ja se on sääli. Toivottavasti ikäluokka pääsee pelaamaan maaotteluita syksyllä.

Joukkue leirillä:
Oona Sevenius PK-35 Vantaa
Lotta Lindström HFA
Ada Eronen FC Honka
Salla Hyvönen NJS (nimetty 28.1.)

Poisjääneet:
Nanna Leivonen (mv) JyPK