U17-pojat kohtaa Sveitsin EM-karsinnan avausottelussaan

• Maajoukkueet

Vantaalla Myyrmäen jalkapallostadionilla kello 19:00 alkava ottelu näkyy suorana Palloliiton YouTube-kanavalla. Päivä- (7€) sekä turnausliput (15€) myydään paikan päällä stadionilla, ja alle 16-vuotiaat pääsevät otteluihin ilmaiseksi – turnauksen otteluohjelma löytyy uutisen lopusta. Suomen joukkue löytyy täältä.

U17-pojat (2005 ja myöhemmin syntyneet) aloittaa EM-karsintaurakkansa tänään torstaina. Suomen karsintalohkossa pelaavat avausvastustaja Sveitsin lisäksi Bosnia-Hertsegovina ja Gibraltar, jotka iskevät yhteen tänään kello 13:00. Jokaisen karsintalohkon kaksi parasta jatkavat EM-jatkokarsintaan, minne pääsee myös karsintojen neljä parasta lohkokolmosta.

Päävalmentaja Erkka V. Lehtola kertoo, että Suomen valmistautuminen on mennyt pääosin hyvin, mutta joukkue kärsii muutamasta poissaolosta karsinta-avauksessaan. Takaiskuista huolimatta joukkueen mieliala on pysynyt Lehtolan mukaan hyvänä.

– Olemme saaneet treenattua suunnitellusti kolmen päivän ajan, ja kaikki ovat hyvällä fiiliksellä. Eilen illalla vahvistimme taas tiimihenkeä pelaamalla vanhan liiton lautapelejä, noppaa, pingistä ja muuta. Jätkät olivat innoissaan niistä – ja me kaikki odotamme innoissamme Myyrmäen torstai-iltaa, Lehtola sanoo.

– Katsoimme eilisen moniottelun yhteydessä myös U19-maajoukkueen Puola-matsia, jonka Suomi voitti upeasti. Se oli pojilta hieno esitys, ja pyrimme ottamaan siitä lisäenergiaa omaan peliimme.

Lehtola tiimeineen on nähnyt avausvastus Sveitsiltä kolme peliä. Valmistavissa maaotteluissaan Sveitsi kaatoi Italian, pelasi Ruotsin kanssa tasan ja hävisi kummallekin kerran – päävalmentaja odottaa vieraiden olevan hyvin organisoitu joukkue.

– Kuten huippumailla aina, joukossa on hyvin taitavia yksilöitä. Meillä on kuitenkin heistä hyvä näkemys. Tiedän, että Sveitsi on valmistautunut karsintaan hyvin huolellisesti viime kuukausien ajan. He kokoontuivat Suomeen maanantaina, mitä ennen he olivat pitäneet leirin myös kotimaassaan, Lehtola kertoo.

– Uskon, että Sveitsi on katsonut tarkkaan Islanti-pelimme. Meillä oli niissä paljon parantamista, muiden muassa pelinavaamisemme kanssa, joten voisi kuvitella, että Sveitsi tulee prässäämään rajummin kuin Italiaa ja Ruotsia vastaan. Muuten en odota heiltä suurempia yllätyksiä.

• P2005