U17-pojat nimetty EM-karsintaturnaukseen

• Maajoukkueet

Suomi isännöi Sveitsiä, Bosnia-Hertsegovinaa ja Gibraltaria Vantaalla Myyrmäen jalkapallostadionilla. Jokaisen karsintalohkon kaksi parasta jatkavat EM-jatkokarsintaan, minne pääsee myös karsintojen neljä parasta lohkokolmosta. Kaikki ottelut näkyvät suorana sekä selostettuna Palloliiton YouTube-kanavalla, ja lipunmyynnistä tiedotetaan lähempänä turnausta.

U17-pojat (2005 ja myöhemmin syntyneet) on nimetty lokakuun EM-karsintaturnaukseen. Päävalmentaja Erkka V. Lehtolan mukaan Suomen pelaajatilanne oli erinomainen aina tiistaiaamuun asti, kunnes edessä oli ikäviä uutisia.

– Saimme muuten juuri haluamamme pelaajat, mutta kapteenimme Ville Vuorinen joutuu jäämään sivuun karsinnasta loukkaantumisen takia. Ville saatiin istutettua vasemman pakin tontille elokuun tapahtumissa, ja hän onnistui hyvin, vaikka se ei ole hänen oma pelipaikkansa, Lehtola toteaa.

– Ville on iso henkinen liideri. Soittelin hänelle tänään, ja sovimme, että hän on karsinnoissa hengessä mukana, varmasti osittain paikan päällä. Uskon, että muu joukkue haluaa pelata myös Villelle. Mutta nämä kuuluvat futikseen – nyt tärkeintä on olla murehtimatta liikoja, löytää Villelle korvaaja ja jatkaa leuat pystyssä kohti karsintaa.

U17-pojat on tänä vuonna pelannut U19-poikien tapaan vain kaksi maaottelua. Elokuun lopulla kotimaassa pelatuista Islanti-otteluista ensimmäinen päättyi 1–2-tappioon, mutta toisessa Suomi vei ottelun nimiinsä lukemin 3–1.

– Voimme ottaa maaotteluista mukaan nousujohteisuuden sekä jälkimmäisen pelin tunteen siitä, mitä maaottelun voittaminen vaatii. Kasvoimme elokuun maajoukkuetapahtumassa joukkueena valtavasti ja saimme arvokasta oppia siitä, miten voimme pärjätä kovia maita vastaan, Lehtola sanoo.

– Ottelumäärä on valmistautumisemme kannalta vaatimaton, mutta olemme onneksi päässeet leireilemään joukkueen kanssa. Normaalisti puolentoista vuoden aikana ennen karsintoja pelataan 15–20 maaottelua – tämä pakottaa myös valmennuksen ajattelemaan asioita eri tavalla. Se on haastavaa, mutta myös virkistävää.

Suomen kaksi ottelua kalpenevat pahasti etenkin Bosnia-Hertsegovinan rinnalla, sillä Minihuuhkajien lohkovastus on pelannut tänä vuonna 12 maaottelua. Muista joukkueista Lehtola on nähnyt Suomen avausvastustajan Sveitsin paikan päällä.

– Näin Ruotsin ja Sveitsin välisen ottelun Tukholmassa, minkä lisäksi meillä on materiaalia heidän kahdesta muusta maaottelustaan. Sveitsi on tutuntyyppinen joukkue – hyvin organisoitu, tasapainoinen ja vaikeasti voitettava.

Suomen ensimmäisessä Islanti-ottelussa avauskokoonpanossa pelannut ja toisessa ottelussa vaihdosta kentälle tullut Eero Uusitalo on yksi kolmesta karsintaryhmään valitusta TPS-pelaajasta. Maajoukkueessa jo syksyn 2019 UEFA Development -turnauksessa debytoinut puolustaja iloitsee siitä, että pääsee jälleen edustamaan Suomea.

– Se on aina hieno fiilis – meillä on hyvä joukkue, jonka kanssa on aina hauskaa. Islanti-peleistä jäi hyvä maku, mutta tiedämme pystyvämme vielä parempaan. Meidän tuleekin parantaa karsintaan, kun luvassa on kovat vastustajat. Uskon, että kotiyleisö tulee auttamaan meitä paljon.

Suomen ottelut:
To 7.10. klo 19 Suomi U17 – Sveitsi U17 (Myyrmäen jalkapallostadion, Vantaa)
Su 10.10. klo 19 Bosnia ja Hertsegovina U17 – Suomi U17 (Myyrmäen jalkapallostadion, Vantaa)
Ke 13.10. klo 14 Gibraltar U17 – Suomi U17 (Myyrmäen jalkapallostadion, Vantaa)

Suomen joukkue:
Kalle Kuisma (mv) FC Honka
Alex Ramula (mv) HJK
Daniel Armstrong Ilves
Tomas Galvez Man City (nimetty 24.9.)
William Grönblom HJK
Otto Hannula HJK
Roni Hudd VPS
Marlo Hyvönen FC Honka
Onni Hänninen FC Lahti
Jasper Jalonen TPS
Joonas Kekarainen KäPa
Lauri Laine FC Honka
Yllson Lika HJK
Dario Naamo FC Honka
Juho Talvitie Lommel SK
Dren Terrnava TPS
Aaro Tiihonen RoPS
Aaro Toivonen HJK
Eero Uusitalo TPS
Lucas Von Hellens CS Maritimo
Aleksi Piispa (mv) KäPa (mukana 4.–6.10.)
Aaro Soiniemi KäPa (mukana 4.–6.10.)
Daniel Salmela RoPS (mukana 4.–6.10.) (nimetty 30.9. pelaajan Oskari Väistö SJK tilalle)

• P2005