U16-tyttöjen ensimmäinen maajoukkueleiri sujui suunnitelmien mukaan – ”Pelaajien tekemisen taso oli tosi korkea”

• Maajoukkueet

Joukkue kokoontuu yhteen seuraavan kerran reilun kolmen viikon päästä.

U16-tyttöjen (2006 ja myöhemmin syntyneet) Eerikkilän leiri päättyi tänään perjantaina. Päätöspäivänä joukkue pelasi sisäisen harjoitusottelun – keskiviikon TFA-pelistä voit lukea tarkemmin täältä

– Ottelu oli onnistunut päätöstapahtuma leirillemme. Pelasimme 2x 30 minuutin matsin, sillä osa pelaajista pelaa seuroissaan vielä viikonloppuna, ja halusimme keventää heidän rasitustansa. Vedimme silti koko päätöspäivän hyvällä intensiteetillä, päävalmentaja Pekko Söderström sanoo.

– Tavoitteenamme oli viedä asioita eteenpäin keskiviikon TFA-pelistä ja toistaa onnistumisiamme – kumpikin tavoite toteutui mielestäni hyvin. Pelaajien tekemisen taso oli tosi korkea aina, kun olimme kentällä. Pelaajat tiesivät, mitä heiltä odotettiin, ja he pystyivät vastaamaan huutoon.

Söderström toivoo, että pelaajat jatkavat kovaa työntekoa myös seura-arjessaan. Leirin aikana joukkueen työmoraali oli erinomaista luokkaa.

– Tavoitteemme oli se, että pelaajat palaava leiriltä seuroihinsa energisinä ja täynnä harjoitteluintoa. Se, mitä leirien välillä tapahtuu, on kaikista olennaisin juttu. Pelien ja pelaajien tasoista näkyi, että seuroissa tehdään tosi hyvää työtä, Söderström kehuu.

– Meidän täytyy vielä nostaa tasoa, että pärjäämme kansainvälisissä peleissä. Pelaajat pystyivät neljän päivänä toistamaan paljon kovan intensiteetin suorituksia – toiveemme on, että pelaajat pitävät yhtä korkean riman myös arjessaan. Heillä on myös siellä ympärillään hyviä pelaajia, ja laadukas päivittäinen tekeminen nostaa heistä jokaisen tasoa.

U16-tyttöjen seuraava leiri järjestetään marraskuussa. Lokakuun leirillä oli 26 pelaajaa, ja Söderströmin mukaan muutaman viikon päästä leireillään suurin piirtein samalla pelaajamäärällä.

– Pelaajissa tullaan varmasti näkemään jonkin verran vaihtuvuutta. Nyt näimme 26 pelaajaa, mikä on hyvä määrä maajoukkueen ensimmäiseen tapahtumaan. Tämä oli pelileiri, ja marraskuussa järjestämme ekan pelaajakehitysleirimme – pohja tulee tältä leiriltä, mutta testaamme pelaajat ja agenda tulee olemaan hieman erilainen.

• T2006