U16-tytöt kukisti TFA:n – ”Tästä on hyvä lähteä viemään peliä eteenpäin”

• Maajoukkueet

Ruotsi joutui peruuttamaan tulonsa Eerikkilään viime metreillä, mutta Pikkuhelmarit pääsi tästä huolimatta pelaamaan hyvätasoisen harjoituspelin.

U16-tytöt (2006 ja myöhemmin syntyneet) pelasi tänään keskiviikkona ensimmäisen ottelunsa yhdessä. Ikäluokan maajoukkuetaival alkoi voitokkaasti, sillä TFA kaatui Eerikkilässä pelatussa harjoitusottelussa (3x 30 min) maalein 3–1. Suomen maaleista vastasivat Olivia Krook, Ilona Walta ja Sofia Jahnukainen.

Päävalmentaja Pekko Söderström oli pelin jälkeen ylpeä joukkueestaan. Söderström kiittelee TFA:ta, joka järjestyi vastustajaksi lyhyellä varoitusajalla.

– Se oli meiltä tosi hieno suoritus. Olemme painaneet parin päivän ajan kovaa hommia, ja harjoitukset ovat sujuneet hyvin, joten hyvä esitys ei yllättynyt. TFA pelasi sovitusti Ruotsin pelitavalla, joten saimme matsista juuri mitä halusimme, Söderström sanoo.

– Onnistuimme etenkin tilanteenvaihdoissa. Olimme tosi vaarallisia riistojen jälkeen läpi pelin. TFA nosti prässiä pelin loppua kohti, ja se aiheutti meille haasteita. Saimme siitä hyvää harjoitusta. Tästä on kaikin puolin hyvä lähteä viemään peliä eteenpäin.

Leiri jatkuu vielä perjantaihin asti, ja luvassa on treenien ja palavereiden lisäksi joukkueen sisäinen harjoitusottelu. Leirillä on mukana 26 pelaajaa, joten perjantainakin on luvassa hyvä ottelutapahtuma.

– Aloimme jo tänään illalla purkamaan ottelua, ja käymme sen joukkueen kanssa tarkemmin läpi huomenna. Lisäksi meillä on ohjelmassa henkilökohtaisia keskusteluja – ja illalla katsomme tietenkin Helmareiden matsin.

• T2006