Suomi kohtaa Serbian marraskuussa

• Futsal

Kohti futsalin MM-lopputurnausta – yksi askel vielä

Suomen futsalmaajoukkue kohtaa Serbian kaksiosaisessa MM-jatkokarsinnassa marraskuun 6. ja 10. päivä. Otteluparin voittaja etenee Liettuassa 12.9. - 3.10.2021 pelattavaan 24 joukkueen MM-lopputurnaukseen, mihin Euroopasta selviytyy kisaisäntä Liettuan lisäksi vain kuusi maanosan parasta maata. Suomen kotiottelu ja toinen osaottelu pelataan tiistaina 10.11. Vantaan Energia Areenalla. Alkuperäisen aikataulun mukaan ottelut piti pelata kuluvan vuoden pääsiäisenä, mutta Covid-19 pandemia muutti suunnitelmat.

Takana ja edessä mahtava matka futsalin ytimeen

Suomen tie MM-karsinnoissa alkoi preliminary roundilta Moldovasta tammikuussa 2019. Sieltä matka jatkui main roundille Puolaan ja lopulta Elite Roundille Portugaliin. Tämän vuoden helmikuun alussa pelattu Elite Round toi Suomelle 2-2 tasapelit Italiaa ja Portugalia vastaan, sekä 4-2 voitto Valko-Venäjästä. Nämä huipputulokset takasivat Suomelle lohkokakkosena paikan MM-jatkokarsintaan. Se tarkoitti myös paikkaa Euroopan 8. parhaan futsalmaan joukossa. Serbia eteni jatkokarsintaan B-lohkon toiselta sijalta ja näin UEFA:n arvontatuloksen mukaisesti ottelupariksi muodostui Serbia-Suomi.

Suomen päävalmentaja Mićo Martić muistelee joukkueen yhteistä matkaa MM-karsinnoissa lämmöllä.

-Me olemme kasvaneet matkan varrella ja meille on kertynyt kokemusta. Tunnemme toisemme hyvin ja olemme kulkeneet yhdessä pitkän matkan. Muistan Moldovan ja vaikeudet matkalla sinne ja pelit siellä. Pääsimme jatkoon ja Puolassa teimme kovan tuloksen. Itseluottamuksemme kasvoi. Portugalissa teimme suuria asioita ja nyt olemme pisteessä, jossa voimme tehdä historiaa ja kirjoittaa nimemme suuriin kansiin.

Kaksiosaisen otteluparin ensimmäinen ottelupaikka perjantaina 6.11. on Serbian Niš, Hall Čair-hallissa klo 18.00 (paikallista aikaa). Toinen osaottelu pelataan Suomen kotikentällä Vantaan Energia Areenalla tiistaina 10.11. klo 19.00. Jos nämä ottelut päättyvät yhteismaalein tasan, niin voittajaa ratkaistaessa kummankin joukkueen tehtyä yhtä monta maalia otteluissa voittaja on joukkue, joka on tehnyt enemmän vierasmaaleja. Otteluparin voittaja etenee Liettuaan futsalin MM-lopputurnaukseen.

Euroopasta MM-turnaukseen ovat varmistaneet paikkansa viisi maata: Espanja, Kazakstan, Portugali, Venäjä ja kisaisäntä Liettua. Jaossa on vielä kaksi paikkaa UEFA:sta, jatkokarsintojen kaksi voittajaa. Toinen karsintapari on Kroatia- Tšekki.

Suomi valmistautuu otteluihin leireilemällä Eerikkilässä 9.-12.10.

Päävalmentaja Martić on nimennyt neljän maalivahdin ja 21 kenttäpelaajan ryhmän 9.10. – 12.10.2020 Eerikkilän urheiluopistolla pidettävälle leirille. Lue lisää tästä.

-Nyt on jo tiedossa, että muutama pelaajat jää pois leiriltä ja nyt on nuorilla pelaajilla mahdollisuus nousta joukkueen mukaan. Käytämme leiri pelin kehittämiseen, kertoo Martić.

Suomi kohtaa marraskuussa Euroopan rankingissa viidentenä majailevan Serbian. Martic tietää että vastus on kova.

-Serbia on vastustajana kova. Se on nopea joukkue ja se on päässyt nyt pelaamaan muutaman ottelun suljetuille oville Kroatiaa ja Sloveniaa vastaan. Tulossa on iso taistelu, jonka voittaa parempi, onnekkaampi ja fiksumpi joukkue.

YLE television MM-karsintaottelut

YLE on mukana Suomen matkassa vahvalla otteella ja lähettää suorina lähteyksinä molemmat MM-jatkokarsintaottelut YLE TV2:ssa.

1. ottelu 6.11 19.00 Serbia-Suomi, Hall Čair, Niš
2. ottelu 10.11. 19.00 Suomi-Serbia, Energia Areena, Vantaa

Yleisö ja lipunmyynti

Mikäli yleisöä voidaan ottaa Suomi-Serbia -otteluun, on todennäköistä, että ottelussa tullaan noudattamaan nykyisiä tai nykyisen kaltaisia rajoituksia mm. turvaetäisyyksistä. Tällaisessa tapauksessa Suomen Palloliitto arpoo  lipunostaneiden kesken ketkä pääsevät paikan päälle seuraamaan ottelua. Arvonta suoritetaan viikolla 43 mikäli UEFA:n ja AVIn määräykset ovat siihen mennessä tiedossa. Mikäli UEFAn ja AVIn päätökset eivät ole tuolloin vielä tiedossa, suoritetaan arvonta mahdollisimman pian päätösten jälkeen. Arvonnassa lippumäärää tullaan rajoittamaan per ostaja. Tarkemmat tiedot arvonnasta julkaistaan myöhemmin. Ne, joille arpaonni ei ole suosiollinen, saavat lipun hinnan takaisin Lippu.fi:n ehtojen mukaisesti arvonnan jälkeen. Ne, jotka eivät halua osallistua arvontaan, voivat olla jo yhteydessä Lippu.fi:n asiakaspalveluun: https://www.lippu.fi/help/?help_id=7394