Pikkuhuuhkajat avaa EM-karsinnat Viron vieraana

• Maajoukkueet

Perjantain ottelu näkyy suorana lähetyksenä Yle Areenasta. Lue ottelun ilmainen digikäsiohjelma tästä!

Alle 21-vuotiaiden maajoukkue (2000 ja myöhemmin syntyneet) aloittaa EM-karsinnat huomenna perjantaina. Pikkuhuuhkajat kohtaa karsinta-avauksessaan Viron – ottelu pelataan Pärnussa Rannastaadionilla kello 19:00.

Päävalmentaja Juha Malinen nimesi Suomen joukkueen pari viikkoa sitten, ja mukana oli paljon uusia kasvoja. Joukkue kokoontui Helsingissä tämän viikon maanantaina, joten yhteinen valmistautumisaika jäi varsin lyhyeksi.

– Joukkuetta kasatessamme ajatus oli, että haluamme saada kasaan taitavan ja vikkelän ryhmän, jonka pelaajat ovat saaneet hyvin vastuuta seurajoukkueissaan. Siltä se on myös näyttänyt – harjoituksissa on ollut erinomainen tekemisen meininki, ja taso on ollut korkealla. Uskon, että olemme hyvällä tiellä, Malinen sanoo.

Suomen kokoonpanoon on tullut tämän ja viime viikon aikana muutama muutos. Matti Peltola nimettiin loukkaantuneen Noah Nurmen tilalle, ja sekä Terry Ablade että Mikael Almen joutuivat niin ikään jäämään loppumetreillä sivuun loukkaantumisten takia. Fulhamin U23-joukkueessa hyvään maalivireeseen päässyt Ablade jätti ison loven Suomen hyökkäysosastoon.

– Pelaajatilanteemme on todella hyvä. Moni pelaajamme ansaitsisi avauskokoonpanon paikan, ja olemme vaikeiden päätösten edessä. Jokainen peli on oma tarinansa – avausta valitessa huomioimme oman tilanteemme lisäksi vastustajaa ja pelaajien päivän viretilaa. Se on hyvän joukkueen merkki, että pelaajavalinnat aiheuttavat positiivista päänvaivaa.

Viro avasi karsinnat tappiolla

Viro aloitti EM-karsintaurakkansa jo kesäkuussa, jolloin se kärsi 2–0-tappion Itävallan vieraana. Roman Kozhukhovskyin ryhmä koostuu pääasiassa virolaisseurojen pelaajista, mutta mukana on muutama ulkomailla pelaava nuorukainen. Näistä keskikenttäpelaaja Georgi Tunjov, 20, joka pelaa lainalla italialaisessa Carraresessa, on nuoresta iästään huolimatta pelannut Serie A:ssa sekä Viron A-maajoukkueessa.

– Tämän pelin merkitys on varmasti iso Virolle. Me olemme se naapuri, jonka he haluavat voittaa. Mikäli he haluavat taistella kisapaikasta, ovat he varmasti budjetoineet pisteitä kotiottelustaan meitä vastaan, Malinen pohtii.

– Viro on hyvin puolustava, tiivis ryhmä. He ovat käyttäneet pääasiassa 5–3–2-ryhmitystä, jossa wingbackit antavat painetta vastustajan laitapuolustajille. Vastaiskuissa ja erikoistilanteissa meidän tulee olla tarkkana. Virolla on isot kärjet sekä topparit, jotka ovat hyviä pääpelaajia, joten meidän täytyy välttää antamasta liikaa erikoistilanteita.

Erikoistilannepuolustaminen oli yksi asioista, joissa Suomella jäi kehitettävää kesäkuun maaotteluista. Pikkuhuuhkajien kokoonpano on nyt varsin erilainen kuin Ruotsi- ja Slovakia-tappioissa, mutta mukana on myös paljon samoja pelaajia.

– Blokkivaiheessa meidän pitää puolustaa paremmin. Puolustuslinjamme joutui kesäkuussa liriin, kun vastustaja teki hyviä puolenvaihtoja. Keskityksissä meidän täytyy hyökätä palloon rohkeammin, jotta voitamme pallot.

HJK:n Anthony Olusanya pelasi sekä Ruotsia että Slovakiaa vastaan Suomen avauksessa. Pietarsaaren Innon ja FF Jaron kasvatti odottaa innolla perjantain ottelua.

– On hienoa, että karsinnat viimein alkavat. Kesäkuun peleissä näimme, mille tasolle meidän tulisi yltää voittaaksemme näitä pelejä. Uskon täysin, että pystymme pelaamaan samalla tasolla kuin Ruotsi tai Slovakia, Olusanya sanoo.

– Leiri on mennyt hyvin, ja olemme käyneet paljon taktisia juttuja läpi. Meillä on lyhyt aika valmistautua ja paljon uusia pelaajia, mutta he ovat päässeet hyvin mukaan, ja meillä on tosi hyvä kemia joukkueessa. Kaikki alkaa olla selkeää perjantaita varten. Kun noudatamme sovittuja asioita, haemme kolme pistettä.

Viron lisäksi Suomen lohkossa pelaavat Kroatia, Norja, Itävalta sekä Azerbaidzhan. Romaniassa ja Georgiassa kesällä 2023 pelattavaan lopputurnaukseen pääsee suoraan lohkovoittajat sekä paras lohkokakkonen. Muut lohkon toiseksi sijoittuneet karsivat neljästä kisapaikasta syksyllä 2022. Isäntämaiden lisäksi lopputurnaukseen pääsee 14 maata.

• Pikkuhuuhkajat