Palloliitto linjasi – Jalkapallohalleissa lasten ja nuorten harrastustoiminta voi jatkua, kun viranomaismääräyksiä noudatetaan

Viranomaiset ovat linjanneet voimassa olevien koronarajoitusten jatkamisesta useilla alueilla. Palloliitto on tehnyt tarkennuksia voimassa oleviin omiin suosituksiinsa jalkapallon osalta lasten ja nuorten harrastustoiminnan turvaamiseksi.

Palloliitto julkaisi jalkapallon ja futsalin suosituksia ennen joulua (11.12.) pääkaupunkiseudun koronakoordinaatioryhmän ohjeistuksien mukaisesti. Jo aiemmin oli annettu toimintaohjeistus leviämisvaiheessa oleville epidemia-alueille.

Pääkaupunkiseudun koronakoordinaatioryhmä linjasi 5.1.2021 kokouksessaan voimassa olevien rajoitusten ja suositusten voimassaolon jatkamisesta 31.1.2021 saakka. Koronakoordinaatioryhmä korosti, että lasten ja nuorten harrastustoiminnan turvaaminen on äärimmäisen tärkeää, ja niiltä osin rajoituslinjauksiin palataan viikon 2 aikana.

Pääkaupunkiseudun lisäksi valtaosa Suomea on edelleen koronaepidemian leviämis- tai kiihtymisvaiheessa, ja myös näillä alueilla aluehallintoviranomaiset ovat jatkaneet voimassa olevia rajoituksia.

Alueiden tilanne, suositukset ja rajoitukset vaihtelevat sairaanhoitopiireittäin. Harrastamisen rajoitukset vaihtelevat alueellisesti paljonkin. Joillakin alueilla harjoittelu sisällä on sallittua tälläkin hetkellä jalkapallohalleissa ja koulunsaleissa.* Oman alueesi voimassaolevan tilanteen pääset tarkistamaan täältä>>

Palloliiton suuntaan pyyntöjä ja toiveita seurojen ja perheiden toimintaedellytysten turvaamiseksi myös pandemia-aikana on tullut runsaasti.

- Meillä on melkein 900 jäsenseuraa ja niissä noin 130 000 pelaajaa perheineen, jotka odottavat meiltä lisätietoja koronatilanteesta ja rajoitusten helpottamisesta lasten ja nuorten harrastustoiminnan osalta. Seuratoiminnan keskeyttämisestä johtuvan liikkumattomuuden seuraukset perheissä ovat jo lyhyellä otannalla raskaat paitsi fyysisen myös henkisen hyvinvoinnin osalta.

- Velvollisuutemme on kantaa vastuuta ja turvata ihmisten turvallisuus harrastuksissa erityisesti poikkeustilanteessa, mutta yhtä lailla meidän on puolustettava lasten ja nuorten oikeutta liikkumiseen. Nämä asiat eivät nykytiedon valossa ole vastakkaisia asioita, vaan näitä voidaan edistää yhtä aikaa hyvässä tasapainossa. Myös koulut ovat edelleen avoinna ja syystä. Lasten liikuntaharrastuksiin ei ole osoitettu liittyvän merkittäviä koronariskejä, kun harrastustoiminta toteutetaan terveysturvallisuusohjeita noudattaen, Palloliiton pääsihteeri Marco Casagrande taustoittaa ja viittaa KIHUn asiasta julkaisemaan raporttiin*.

Palloliitossa on perehdytty olosuhdepäällikkö Tero Auvisen johdolla jalkapallohallien olosuhteisiin ja sisäilmanlaatuun. Tässä tilanteessa ja ajanhetkessä jalkapallohallit ovat kriittisiä lasten ja nuorten harrastamiselle, ja alueelliset rajoitukset huomioiden ja niitä kunnioittaen näiden olosuhteiden käyttö tulisi Palloliiton näkemyksen mukaan sallia.

- Toivomme, että kaupungit mahdollistaisivat mahdollisimman nopeasti ja laajasti hallien käytön lapsille ja nuorilleKunnallisten hallien osalta harjoituskäytöstä päättävät kunnat ja kaupungit kuitenkin itsenäisesti, Casagrande sanoo.

Yksityisten toiminnanharjoittajien osalta toimintaa voidaan Palloliiton tulkinnan mukaan jatkaa. Maassamme on 100 jalkapallohallia, joista 60 on jalkapalloseurayhteisöjen perustamia osakeyhtiöitä.

Jalkapallohalleissa on mahdollista liikkua terveysturvallisuus huomioiden. Harrastajamäärä oikein mitoitettuna jalkapallohallin kokoon nähden hallit ovat käytännössä lähes ulkoliikuntapaikkoihin verrattavia olosuhteita, Casagrande toteaa.

Palloliiton tarkennuksia jalkapallo-ohjeistuksiin 8.1.2021:

• Lasten ja nuorten harrastustoiminnassa jalkapallohallit rinnastetaan ulkoliikuntapaikkoihin, ja niiden käyttäminen on mahdollista edellyttäen, että pelaajaa kohden harjoituksissa käytettävissä oleva tila on noin 80m2 ja hallien käyttö ei ole alueella annettujen viranomaismääräysten vastaista. Mahdolliset lämmittelyt toteutetaan ennen vuoroa ulkotiloissa ja ryhmien sisääntulo sekä poistuminen hallista ajoitetaan niin, että ryhmät eivät kohtaa sisällä hallissa. Pukukoppien käyttö on harrastustoiminnassa edelleen kiellettyä. Valmentajille suositellaan maskin käyttöä erityisesti lasten ja nuorten harrastetoiminnassa, jos turvaetäisyyksiä ei ole mahdollisuutta noudattaa.
    • Miesten Kakkosen toimintaedellytykset turvataan. Suuri osa Miesten Kakkosen joukkueista osallistuu kansalliseen kilpailutoimintaan Suomen Cupissa, jossa ottelut alkavat helmikuussa. Miesten Kakkosen toiminta pohjautuu valtaosin työsopimuksiin ja on rinnastettavissa ammatinharjoittamiseen eli Miesten Kakkosen joukkueet rinnastetaan jatkossa pääsarjajoukkueisiin (Veikkausliiga, Kansallinen Liiga, Miesten Ykkönen, Naisten Ykkönen).
    • Veikkausliigan, Kansallisen Liigan ja Miesten Ykkösen osalta esiin on noussut kysymyksiä kansainvälisten pelaajien maahantulosta ja kansainvälisten harjoitusotteluiden pelaamisesta. Maahantulon osalta seurojen tulee noudattaa viranomaisten maahantulosäädöksiä. Palloliitto ei suosittele kansainvälisten harjoitusotteluiden pelaamista tammikuussa
    • Lasten ja nuorten harjoitusotteluiden ja muun kilpailutoiminnan (erityisesti nuorten SM-sarjat) osalta linjauksia tehdään  viikolla 2 tehtävien tarkempien viranomaislinjausten pohjalta.
    • Muilta osin aiemmin annetut ohjeistukset ja hygieniasuositukset ovat edelleen voimassa. Voit tarkistaa THL:n viimeisimmät ohjeistukset täältä >>

Lisätietoja:
    Marco Casagrande, pääsihteeri, [email protected], p. 050 407 7109
    Tero Auvinen, olosuhdepäällikkö, [email protected], p. 040 823 5243

*Koronavirustartunnat urheiluseuroissa -raportti >>

* 12.1. Uutiseen lisätty tarkennus:  Harrastamisen rajoitukset vaihtelevat alueellisesti paljonkin. Joillakin alueilla harjoittelu sisällä on sallittua tälläkin hetkellä jalkapallohalleissa ja koulunsaleissa.

• korona