Palloliiton hallitus hyväksyi muutokset tyttöjen ja naisten sarjajärjestelmiin

• Jalkapallosarjat

Palloliiton hallitus hyväksyi vuoden ensimmäisessä kokouksessaan tyttöjen ja naisten sarjajärjestelmiä koskevat muutokset.

Palloliiton hallitus hyväksyi maanantaina kilpailutyöryhmän esittämät muutokset Naisten Ykkösen, Naisten Kakkosen, T18 SM-sarjan ja T18 Ykkösen sarjajärjestelmiin otettavaksi käyttöön kaudella 2021.

Naisten Ykkösessä suurin muutos koskee joukkuemäärää, jota pudotetaan kahdestatoista kymmeneen kaudelle 2022. Kaudesta 2022 alkaen tavoitteena on pelata naisten kahta ylintä pääsarjaa 20 joukkueen valtakunnallisena kokonaisuutena, joka jakautuu Kansalliseen Liigaan ja Kansalliseen Ykköseen.

Kaudella 2021 kolme joukkuetta putoaa Naisten Ykkösestä suoraan Naisten Kakkoseen ja yksi karsii paikastaan, kun aiemmin kaksi joukkuetta putosi suoraan.

Naisten Kakkosesta vain yksi joukkue nousee karsintojen jälkeen suoraan Ykköseen. Yksi joukkue pääsee puolestaan karsimaan Ykkösessä yhdeksänneksi sijoittuneen joukkueen kanssa. Kakkosen kauden päätteeksi on luotu kaksivaiheinen karsinta, jossa pelataan yhteensä kuusi peliä.

T18 SM-sarjassa ja T18 Ykkösessä kauden 2022 SM-karsintalohkopaikat riippuvat sijoituksesta SM-sarjassa (viisi parasta A-lohkoon ja seuraavat neljä lohkoon B). Ykkösen lohkovoittajat karsivat yksiosaisessa karsinnasta kahdesta paikasta SM-sarjassa sijalle 10 sijoittuneen joukkueen kanssa. Näiden lisäksi SM-karsintoihin osallistuu Helsinki Football Academy, jolloin joukkueiden kokonaismääräksi SM-karsinnassa tulee 12.*

T18 Ykkönen pelataan vielä tämän kauden kolmessa 12 joukkueen sarjassa. Sarjassa varaudutaan tekemään muutos siten, että lohkot ovat kymmenen joukkueen lohkoja kaudella 2023.

Täydennyssääntöä muokataan siten, että Laura Kalmari -turnauksesta voi saada paikan SM-karsintaan vain sellainen joukkue, joka sijoittuu turnauksessa kolmen parhaan joukkoon ja jolla ei paikkaa entuudestaan ole.

NAISTEN SUOMEN CUPIIN MUUTOKSIA

Hallitus hyväksyi myös naisten Suomen Cupin erillismääräyksiin 2021-2022 esitetyt muutokset. Naisten Ykkösen joukkueet osallistuvat vastedes Suomen Cupiin lisenssimääräysten perusteella, ja jatkossa myös Ykkösen joukkueet sisällytetään liigalisenssijärjestelmään.
Lohkovaiheen joukkueiden määrää kasvatetaan 12 joukkueesta 24. Alempien sarjojen joukkueiden karsinta siirretään selkeämmin kesälle.

Laadukkaampia pelaajapolkuja ja PAREMPIA TOIMINTAYMPÄRISTÖJÄ

Naisten ja tyttöjen korkeimpien sarjatasojen kehittämiseksi perustettu työryhmä työskenteli syksyn ajan tavoitteenaan löytää paras kilpailumalli laadukkaiden pelaajapolkujen, huippu-urheilun toimintaympäristöjen sekä kiinnostavien kilpailujen kehittämiseksi. Lisää aiheesta löytyy täältä.

* Lisätty tieto HFA:n osallistumisesta SM-karsintoihin 2.2. klo 8.41