Miesten Ykkösen EIF – VPS -pelin tapahtumat säikäyttivät – pääsarjojen otteluissa on paikalla ensiaputaitoinen henkilö hätätilanteita varten

• Jalkapallosarjat

Sydänpysähdystä tulee epäillä aina, jos pelaaja romahtaa pelikentällä äkillisesti ilman kontaktitilannetta.

Eilen sunnuntaina pelattu Miesten Ykkösen ottelu EIF – VPS keskeytyi, kun kotijoukkueen Valdrin Rashica jäi pitelemään rintaansa. EIF:n ensiavusta otteluun nimetyt henkilöt antoivat Rashicalle ensiapua, minkä jälkeen hänet kannettiin paareilla kentältä, ja ottelu jatkui.

EIF:n mukaan Rashicalla oli hengitysvaikeuksia, mutta hän oli tajuissaan ottelun päätyttyä. EIF tiedotti tänään maanantaina, että Rashica palannee harjoituksiin myöhemmin tällä viikolla.

Kansallisen Liigan sekä Miesten Ykkösen lisenssimääräyksiin lisättiin kaudelle 2021 vaatimus siitä, että edustusjoukkueiden kotiotteluissa, joissa paikalla ei ole lääkäriä, tulee olla paikalla henkilö, jolla on voimassa oleva ensiapukortti. Kansallisen Liigan ja Miesten Ykkösen kauden 2021 lisenssimääräyksiin on kirjattu ensiavun antamisesta ottelutapahtumassa seuraavasti:

Ottelutapahtuman aikana tulee huolehtia siitä, että ensiavun antamiseen kaikille tapahtumaan osallistuville (katsojat, pelaajat, toimihenkilöt jne.) on täydet valmiudet (ottelupaikalla defibrillaattori ja ensiapuvälineet) ja paikalla on oltava lääkäri tai muu terveydenhuollon ammattihenkilö, joka on myös pelaajien käytettävissä. Tarvittaessa hälytysajoneuvoilla on päästävä ajamaan pelikentälle.

Kuka vain voi ja osaa käyttää defibrillaattoria, jopa ilman ennakkoharjoittelua. Palloliiton kotisivuilla kerrotaan, kuinka toimia sydänpysähdyksen sattuessa – lue lisää täältä