Defibrillaattori pelastaa henkiä – Kuinka toimia sydänpysähdyksen sattuessa?

Kuka tahansa voi antaa ensiapua defibrillaattorin avulla.

Tanskan tähtipelaaja Christian Eriksen lyyhistyi kentän pintaan dramaattisesti kesän EM-kisojen Tanska-Suomi -ottelussa. Eriksenin sydän oli pysähtynyt, mutta se saatiin käynnistettyä uudelleen defibrillaattorin avulla.

Hyvin sydänpysähdyksestään toipuneen Eriksenin tapaus ei ole jalkapallomaailmassa ainutlaatuinen. Sydänpysähdys voi yllättää myös hyvässä fyysisessä kunnossa olevan huippu-urheilijan. Varsinkin sairaana harjoitteleminen tai pelaaminen voi kasvattaa sydänongelmien riskiä. Suomessa noin 2 800 ihmistä vuodessa saa äkillisen, odottamattoman sydänpysähdyksen.

On tärkeää, että kentänlaidalla on kyky tunnistaa sydänpysähdys, valmius antaa ensiapua sekä defibrillaattori.

Maallikkokin voi pelastaa ”deffalla” hengen

Defibrillaattori eli ”deffa”, on laite, jolla sydänpysähdystilanteessa pyritään poistamaan haitallinen sydänpysähdyksen aiheuttanut rytmihäiriö. Defibrillaattorilla annetaan hoitava tasavirtasähköisku, jonka avulla sydän pyritään käynnistämään uudelleen.

Defibrillaattorin säilytyspaikka on yleensä merkitty tarralla, jossa näkyy sydän ja salamakuviot, tai kirjanyhdistelmällä AED. Jalkapallokentillä defibrillaattorin olisi hyvä sijaita sekä katsomossa että kentän välittömässä läheisyydessä. Laitteen sijainti kannattaa selvittää jokaisella harjoitus- tai pelikentällä, jotta sitä ei tarvitse etsiä hätätilanteessa. Katso defibrillaattoreiden sijainti Defi.fi-palvelusta. Voit myös ilmoittaa palveluun defibrillaattorin sijainnin. Samat tiedot löytyvät myös 112-sovelluksesta.

Tämä tarra kertoo defibrillaattorin sijainnin.

Kuka vain voi ja osaa käyttää defibrillaattoria, jopa ilman ennakkoharjoittelua. Kun laitteen aktivoi, se neuvoo käyttäjäänsä. Koneen kanssa ei voi tehdä virheitä ja sillä ei esimerkiksi pysty vahingossa vahingoittamaan toista ihmistä. Defibrillaattorin automaattisten ohjeiden lisäksi hätäkeskus ohjeistaa elvytyksen antamisessa.

Palloliitto on lahjoittanut noin 30 defibrillaattoria kentille ja halleille. Myös kaikille Palloliiton alueellisille toimistoille on annettu defibrillaattori, jota tulee lainata erilaisiin KKI-tapahtumiin. Lisäksi vuosittain järjestetään lääkäreiden ja fysioterapeuttien koulutus, jossa on aina mukana hätäensiapuosuus. Tammikuussa 2022 järjestetään ensimmäinen UEFA:n Football Doctor Education Programmen mukainen koulutus

Kaikilla maajoukkueilla on mukana defibrillaattori kaikissa harjoituksissa ja otteluissa. Maajoukkueissa on käytössä tarkka toimintaprotokolla sydänpysähdyksen varalle.

Miten toimia?

Sydänpysähdystä tulee aina epäillä, jos pelaaja romahtaa pelikentällä äkillisesti ilman kontaktitilannetta.

1.  Uskalla toimia. Tarkista henkilön tila ja soita tarvittaessa hätänumeroon. Hae defibrillaattori.
    2.  Laite käynnistyy avaamalla kannen tai painamalla käynnistysnappia.
    3.  Ota elektrodit ja muut tarvikkeet esille. Riisu henkilön rintakehä paljaaksi ja puhdista iho.
    4.  Kiinnitä elektrodit tarroilla henkilön rintakehään ja kuuntele laitteen ohjeita. Aloita elvytystoimet.

Videolta löydät lisätietoja ja ohjeet ”deffan” käyttöön: