Luka Hyryläinen palaa viimein takaisin Suomi-paitaan – ”On mukava pelata hyvien pelaajien kanssa”

• Maajoukkueet

Kello 19:00 alkava ottelu näkyy suorana Palloliiton YouTube-kanavalla. Suomen joukkueen löydät täältä

U19-pojat (2003 ja myöhemmin syntyneet) aloitti syyskuun leirinsä keskiviikkona. Lokakuun alkupuolella pelattavaan EM-karsintaturnaukseen valmistautuva joukkue pelaa Eerikkilän leirillään tuplamaaottelun Ruotsia vastaan – ottelut pelataan lauantaina 19:00 sekä tiistaina 13:00.

Lauantain maaottelu on Peter Lundbergille ensimmäinen U19-päävalmentajana, ja hän on odottanut sitä yli 600 päivää. Päävalmentajan lisäksi muu valmennus ja pelaajat ovat innoissaan tulevasta koitoksesta – maajoukkuedebyyttinsä saattavat tehdä Oliver Pettersson, Elias Collin sekä Luka Kuittinen.

– Leiri on alkanut onnistuneesti, ja on ollut hienoa nähdä kaikkia jälleen – etenkin niitä, jotka eivät ole olleet maajoukkueen mukana pitkään aikaan. Uudet pelaajat ovat sopeutuneet mukaan hyvin, ja kaikki ovat vetäneet ensimmäiset päivät hyvällä asenteella, Lundberg kertoo.

Casper Terho, Emmanuel Patut sekä Kasper Paananen ovat olleet leirillämme edellisen kerran lähes pari vuotta sitten. Ulkomailla pelaavia poikia on ollut korona-aikana vaikea saada Suomeen, ja on todella hyvä asia, että saimme heidät tänne ja pääsemme käymään läpi pelitapaamme.

Yksi joukkueen Euroopan kentillä pelaavista nuorukaisista on Eintracht Frankfurtin Luka Hyryläinen. Keskikenttämies on Chelsea FC:n Jimi Tauriaisen tapaan syntynyt vuonna 2004, mutta kumpikin kutsuttiin ansaitusti vuotta vanhempien mukaan.

– Torstaina oli ensimmäinen kokonainen leiripäivä, ja kaikki alkoi hyvin. On mukava pelata hyvien pelaajien kanssa, ja kaikki ovat kentän ulkopuolella hyviä äijiä. Klubin jätkät olivat minulle entuudestaan tuttuja, mutta muita en ennen leiriä tuntenut, 17-vuotias Hyryläinen kertoo.

LPS:n ja HJK:n kasvatti siirtyi saksalaisseuraan elokuussa 2020. Takana oli onnistuminen lokakuussa 2019 pelatussa Saksa-tuplamaaottelussa, minkä jälkeen useampi eurooppalaisseura oli yhtäkkiä Hyryläisen perässä.

– Sain kutsuja eri seuroihin, ja Eintracht oli ensimmäisenä minuun yhteydessä. Testijakso meni hyvin, ja parin päivän jälkeen he kertoivat tarjoavansa sopimusta. Minun piti lähteä viiden päivän jälkeen käymään Parmassa, mutta päädyimmekin allekirjoittamaan sopparin Eintrachtin kanssa, Hyryläinen avaa.

– Seurassa oli kotoisa fiilis, ja joukkuekaverit sekä akatemian valmennus antoivat hyvän vaikutelman. Olen viihtynyt tosi hyvin, ja sekä futis että kentän ulkopuoliset asiat ovat sujuneet.

Hyryläinen pelasi debyyttikaudellaan U17-joukkueessa, ja kesällä keskikenttäpelaaja pääsi pelaamaan myös edustusjoukkueessa.

– Oli huikea kokemus päästä ykkösjoukkueen mukaan. Istuin yhtäkkiä samassa pukukopissa sellaisten pelaajien kanssa, joilla on korkea rating FIFA:ssa. Pääsin pelaamaan neljässä ottelussa, ja siitä tuli törkeän siisti fiilis. Toivottavasti mahdollisuuksia tulee myös lisää, Hyryläinen sanoo.

– Sain itseluottamusta siitä, että pärjäsin treeneissä Bundesliga-jätkien mukana. Pelit 2. Bundesligan sekä Ligue 1:n joukkueita vastaan menivät myös hyvin. Maajoukkueleirin jälkeen menen U19-joukkueeseen, mutta syksyllä nähdään, jatkanko edustuksen kanssa.

2004 syntyneet pelasivat vuonna 2019 tuplamaaottelun myös Ruotsia vastaan, ja näistä peleistä Hyryläisellä on erityisen mukavat muistot – Suomi voitti avauskohtaamisen maalein 4–2 ja toisen murskaavasti 7–1. Tällä kertaa odotettavissa on huomattavasti tiukempi vastus.

– Vuosi 2019 oli meille hyvä, ja pääsimme pelaamaan isoja maita vastaan. Niistä peleistä jäi hyviä muistoja, ja toivon, että sellaisia tulee myös jatkossa. Ruotsi on aika samantyyppinen joukkue kuin me – pelitapa on samanlainen, ja he prässäävät samalla tavalla, Hyryläinen toteaa.

– Ruotsikaan ei ole pelannut montaa ottelua tänä vuonna, mutta tiedämme, että se on kova joukkue. He ovat saaneet jalkeille vahvan ryhmän. Odotamme kovaa ottelua, Lundberg päättää.

• P2003