Kuntavaaliehdokkaat vastasivat: maksuttomat liikuntatilat ja yhteistyötä seurojen kanssa

Palloliitto kysyy kuntavaalien alla Twitterissä vaalien ehdokkailta liikunta-aiheisia kysymyksiä. Uusi kysymys julkaistaan joka maanantai vaaliviikkoon asti. Ensimmäisellä viikolla (vko 20) ehdokkaiden mielipiteitä kartoitettiin seuraavalla kysymyksellä: Millaisia painopisteitä kuntasi liikuntastrategiassa pitäisi mielestäsi olla?

Jos kuntavaaliehdokkaat pääsevät päättäjiksi, niin suomalaisissa kunnissa on jatkossa maksuttomat liikuntapaikat. Tämä nousi selkeästi esiin ehdokkaiden Twitter-vastauksissa viime viikolla. Varsin moni ehdokas haluaisi kirjata kuntansa liikuntastrategiaan maksuttomuuden vähintään lasten ja nuorten liikuntapaikkavuoroihin. Osa oli valmis maksuihin, kunhan ne pysyvät hyvin edullisella tasolla.

Toinen liikuntastrategia-aiheen kärki vastauksissa oli toive kunnan yhteistyöstä seurojen kanssa. Erilaista yhteistyötä ja seuroja liikunnan palveluntarjoajiksi esitti varsin moni vastaaja. Tässä muutama suora lainaus:

”Strategian pohjana yhteistyö kuntalaisten ja seurojen kanssa.”
    ”Seurojen kanssa aktiivista yhteistyötä.”
    ”Seurojen ja kunnan yhteistyön kehittäminen.”

Seuratoiminnan tukeminen monin eri tavoin nousi niin ikään varsin monien ehdokkaiden vastauksissa esiin.

”Seuratoiminnan tukeminen on kunnalle monessakin mielessä äärimmäisen kannattavaa”, totesi yksi eteläsuomalainen ehdokas.

Olosuhteet ja erityisryhmien huomiointi

Kovasti toivottiin kuntien liikuntastrategiassaan huolehtivan myös olosuhteiden kehittämisestä. Eri lajien olosuhdeongelmat nousivat jonkin verran esiin, mutta myös yleisesti lähiliikuntapaikat sekä liikuntapaikkojen monipuolisuus nähtiin tärkeiksi. Strategiaan sopivasti nostettiin keskusteluun myös liikunnan huomiointi kunnan kaavoituspäätöksissä. Tärkeä huomio!

Moni ehdokas halusi kunnan suunnitelmiin myös kirjattavaksi erityisryhmien ja vähemmistöjen liikuntamahdollisuuksien huomioimisen.

Yksittäisinä nostoina vastauksista löytyy runsaasti hyviä aihioita kuntiin, kun liikuntastrategia on pohdinnassa. Aikuisten maksuton liikuntaneuvonta, lasten ja nuorten harrastustakuu, liikunnan huomiointi kuntouttavana hoitomuotona, liikuntasetelit senioreille ja ylipäätään ikäihmisten huomiointi ovat taatusti kaikki keskustelun arvoisia asioita kunnissa. Samoin haluttiin kunnassakin pohdittavaksi, miten liikunnasta pois pudonneet saadaan takaisin seurojen toimintaan. Tämä asia korostuu varmasti koronan jälkeisenä aikana.

Yhteistyöllä kohti liikkuvampaa kuntaa

Kuntavaaliehdokkaat toivoivat Twitter-vastauksissa enemmän yhteistyötä eri tahojen kesken. Kunnan ja seuran yhteistyö on toki yksi näistä muodoista, mutta strategiaan nähtiin tärkeäksi kirjattavan myös yhteistyö eri liikuntatoimijoiden kesken sekä yhteistyö kunnan yrittäjien kanssa. Erinomaisia nostoja, ja ehdokkaat tuntuvat arvostavan yhteistyön voimaa.

Tällä viikolla kuntavaalien Twitter-kampanja jatkuu kysymyksellä ”Miten kuntasi voi yhdessä seurojen kanssa mahdollistaa lasten ja nuorten harrastamisen koulupäivien yhteydessä?”

Twiittiin pääset suoraan tästä ja keskustelu on jo kovassa käynnissä

SPL:n kuntavaalikampanjasta löytyy lisää infoa, ja mm. ohjeet ehdokkaille, täältä