Henri Salomaa: ”Tavoitteenamme on lohkovoitto ja jatkopaikka”

• Maajoukkueet

U19-poikien EM-karsintaturnaus pelataan Puolassa lokakuussa. Palloliitto pyrkii hankkimaan oikeudet otteluiden striimaamiseen. Suomen joukkueen löydät täältä

Serie B -seura U.S. Leccestä on tullut yhtäkkiä yksi suomalaisittain mielenkiintoisimmista italialaisseuroista. Kotimaassa Lecce muistetaan vuosituhannen alkupuolelta Alexei Eremenko Juniorin työnantajana, mutta ”I Giallorossi” kannattaa ottaa uudestaan seurantaan – organisaatiossa vaikuttaa tällä hetkellä kolme suomalaisnuorukaista.

U19-poikien Henri Salomaa siirtyi HJK:sta Lecceen heinäkuun alussa, ja Pikkuhuuhkajien sekä Ilveksen Eetu Mömmö seurasi perässä elokuun puolivälissä. Viikkoa myöhemmin kolmikko täydentyi Salomaan ikätoverilla, FC Hongasta Lecceen siirtyneellä Jasper Samoojalla

Suomen kentillä alusta alkaen HJK:ta edustanut Salomaa kipusi Laajasalon kaupunginosajoukkueesta aina reservijoukkue HJK Klubi 04:ään asti. 04:ssä laituri pelasi Kakkosta ja Ykköstä ennen kuin koitti seuraavan askeleen aika.

– Halusin siirtyä ulkomaille, ja mietimme agenttini kanssa eri vaihtoehtoja. Lecce tuntui oikealta seuralta, ja heidän tarjouksensa tuli kannaltani hyvään kohtaan. Olen kotiutunut tänne tosi hyvin. Asumme muiden ulkomaalaispelaajien kanssa asuntolassa, ja täällä on hyvät oltavat, Salomaa kertoo.

– Tykkään etenkin Leccen vanhasta kaupungista. Olemme käyneet siellä muutaman kerran kävelemässä ja syömässä. Koronatilanne on helpottunut täällä – alkukaudesta meillä oli joukkueessakin muutama tartunta, mutta nyt kaikki on kunnossa.

Leccen Primavera-kausi (U19) alkoi elokuun lopussa, joten Salomaa ehti hyvin mukaan harjoituskaudelle. Laitapelaajan mukaan harjoitukset kestävät pidempään kuin Suomessa, ja pallonhallintatreenejä ei ole. Alkulämpöjen jälkeen harjoituksissa on pienitekniikka osuus, jonka jälkeen pelataan. Lepopäivä joukkueella on vain ottelun jälkeisenä päivänä.

Kausi on alkanut Salomaan osalta varsin tehokkaasti, sillä hän on tehnyt neljässä ensimmäisessä sarjapelissä maalin ja syöttänyt kaksi. Ensimmäinen Lecce-osuma jäi voittomaaliksi vieraspelissä Hellas Veronaa vastaan.

– Onnistumisista on tullut hyvä fiilis, ja minulla on tällä hetkellä hyvä itseluottamus päällä. Hyökkäämme aika suoraviivaisesti, ja se sopii minulle tosi hyvin. Peleissä mennään kovalla tempolla päästä päähän, ja pitkiä pallonhallintajaksoja tulee aika harvoin. Kaksinkamppailupelaaminen on tosi kovaa.

Hyvillä fiiliksillä EM-karsintaan

Salomaa on yksi kolmesta U19-maajoukkueen EM-karsintaryhmään valitusta pelaajasta, joka liittyy joukkueeseen saapasmaasta. Pikkuhuuhkajissakin nähty Niklas Pyyhtiä edustaa Bolognaa ja Matias Kivikko Venezia FC:tä.

– Niklas tuli vaihdosta kentälle muutama viikko sitten, kun pelasimme Bolognaa vastaan. Matiaksen jengi pelaa Primavera 2:sta, joten emme tule pelaamaan vastakkain, mutta olemme hänen kanssa paljon yhteyksissä.

Sekä Salomaa että Kivikko oli mukana U19-poikien karsintakenraaleissa, joissa Suomi kohtasi Ruotsin. Kumpikin syyskuun alussa pelatuista otteluista päättyi Suomen 3–0-voittoon, ja Salomaa onnistui maalinteossa molemmissa peleissä. Jälkimmäisessä ottelussa Salomaan lisäksi verkkoja heiluttivat vanhat joukkuekaverit Casper Terho sekä Kai Meriluoto.

– Oli tosi kiva pelata heidän kanssaan pitkästä aikaa. Olen tottunut pelaamaan etenkin Meriluodon kanssa, ja tiedän hyvin hänen liikkeensä. Voitoista tuli hyvä fiilis – sellainen, että olemme nyt hyvässä vireessä karsintoja ajatellen.

Isäntämaa Puolan lisäksi Suomi taistelee jatkopaikasta Ukrainan ja Maltan kanssa. Jokaisen karsintalohkon kaksi parasta jatkavat EM-jatkokarsintaan, minne pääsee myös karsintojen paras lohkokolmonen.

– Lähden karsintaan hyvillä mielin kuten aina, kun pääsee maajoukkueen mukaan. Tavoitteenamme on lohkovoitto ja jatkopaikka. Yritän auttaa joukkuetta mahdollisimman paljon.

Suomen ottelut (Suomen aikaa):
Ke 6.10. klo 19 Suomi – Puola (Rodan-Groklin Stadium)
La 9.10. klo 13 Ukraina – Suomi (Plewiska Stadium)
Ti 12.10. klo 14 Malta – Suomi (Swarzedz

• P2003