Helmariturnaus käynnistyy perjantaina

• Maajoukkueet

Vuoden 2021 Helmariturnaus järjestetään Eerikkilässä 30.7.–2.8.

Tärkeänä pelaaja-, valmentaja- ja erotuomarikoulutustapahtumana toimiva Helmariturnaus potkaistaan käyntiin perjantaina 30.7. Eerikkilässä. Turnaukseen osallistuu tänä vuonna peräti 12 joukkuetta, jotka ovat muodostettu vuonna 2007 syntyneistä pelaajista.

Alueittain kootut joukkueet ovat nimetty viime vuoden tapaan Helmarien pelaajien mukaan. Turnausvoitosta kamppailevat siis muun muassa Team Sällström, Team Öling, Team Summanen sekä Team Kuikka. Kaikki joukkueet, pelaajat ja lohkojako ovat nähtävissä Palloliiton tulospalvelussa >>

Kokonaisvaltaista kouluttautumista

Kaikilla turnauksen joukkueilla on tukenaan valmennustiimi, johon kuuluu kaksi valmentajaa, MV-valmentaja, huoltaja, tutor, aluepäällikkö sekä videoanalyytikko. Taustatiimin jäsenillä on turnauksessa mahdollisuus kouluttautua ja verkostoitua muiden osaajien kanssa.

– Tämä on tosi hieno mahdollisuus tehdä asioita yhdessä. Helmariturnauksessa pelaajakoulutus on isossa roolissa ja siellä on myös pelaajatarkkailua. Mutta turnauksessa on myös valmentaja- ja erotuomarikoulutusta. Kokonaisvaltainen kouluttautuminen ja yhdessä tekeminen on tämän turnauksen ehdoton vahvuus, U15-tyttöjen maajoukkueen päävalmentaja Pekko Söderström kertoo.

Muutos aiempaan on, että Helmariturnaukseen osallistuu vuotta nuoremmat pelaajat kuin aiemmin. Pelaajakoulutuksessa keskiössä on yksittäinen pelaaja.

– Lähtökohta pelaajatarkkailuun ja -koulutukseen on hyvinkin yksilöllinen. Ei niinkään koko joukkueen asioita, vaan yksilön asioita. Nämä 07-ikäluokan pelaajat siirtyvät Helmariturnauksen jälkeen Palloliiton pelaajakoulutusputkessa aluetoimintaan, jossa toiminta keskittyy myös vähitellen maajoukkueen pelitavan ympärille. Maajoukkuetoiminta tällle ikäluokalle alkaa vuoden 2022 aikana. Söderström sanoo.

Pelillisenä teemana tänä vuonna nousee esiin varsin mielenkiintoinen pelin osa-alue.

– Tänä vuonna kiinnitetään erityistä huomiota yksi vastaan yksi -pelaamiseen, joka on yksi nosto pelaajakehityspolullamme Helmarivaiheessa. Sitä nostetaan tänä vuonna niin koulutuksissa kuin ottelutarkkailussa. Kun pelataan aktiivisesti yksi vastaan yksi ja ollaan rohkeita, tulee peliin lisää intensiteettiä, avaa Söderström.

Turnaus huipentuu maanantaina 2.8. klo 12:40 pelattavaan loppuotteluun, joka on katsottavissa suorana lähetyksenä Palloliiton Youtube-kanavalla.

Vallitseva koronavirustilanne otetaan Helmariturnauksessa tarkasti huomioon. Joukkueet toimivat mahdollisimman paljon omina ryhminään ja kontaktit muihin joukkueisiin pelien välillä pidetään minimissä ja turvavälit huomioidaan. Kasvomaskien käyttöä ja käsihygieniasta huolehtimista tullaan valvomaan tarkasti. Palloliitto suosittelee, että kaikki turnaukseen osallistuvat pelaajat tekisivät antigeenipikatestin 1-2 vuorokautta ennen leirin alkua. Katso turnauksen terveysohjeistus täältä >>

Helmariturnauksen etenemistä voi seurata muun muassa Palloliiton kotisivuilla ja sosiaalisen median kanavissa. Otteluiden tulokset löydät helposti tulospalvelusta >>

Lisätiedot Helmariturnauksesta >>

• Helmariturnaus