Helmarit jahtaa suoraa kisapaikkaa Helsingin perjantai-illassa

• Maajoukkueet

Helmarit kohtaa Portugalin tänään perjantaina 19.2. kello 18.15 Bolt Arenalla pelattavassa EM-karsintaottelussa. Illan ottelun panokset ovat huipussaan, sillä voitto Portugalista veisi Suomen suoraan kesän 2022 EM-lopputurnaukseen. Päävalmentaja Anna Signeul korostaa ottelun alla henkisen puolen sekä tiiviin yhteistyön merkitystä.

Lue ottelun virallinen käsiohjelma tästä!

Helmarit kokoontui maanantaina Helsingissä ja ennen perjantain Portugali-ottelua alla on kolmet yhteiset harjoitukset. Helmareiden tavaramerkiksi muodostunut yhteisöllisyys on ollut joukkueessa tuttuun tapaan läsnä ja myös päävalmentaja Anna Signeul korostaa kahden viimeisen EM-karsintaottelun alla joukkueessa vallitsevaa loistavaa henkeä.

– Tunnelma joukkueessa on erittäin hyvä. Pelaajat uskovat itseensä ja ovat rentoja. He nauttivat todella paljon siitä, että saavat viettää aikaa yhdessä.

Helmareiden valmistautuminen perjantain tärkeään otteluun on sujunut koleissa merkeissä, sillä lämpötila on seilannut läpi viikon Helsingissä 10 ja 15 pakkasasteen välissä. Itse ottelun ajaksi on odotettavissa vajaan kymmenen asteen pakkaslukemia, mutta se ei Signeulin mukaan hetkauta joukkuetta.

– Täällä on kylmä, eikä sää tietenkään ole optimaalinen jalkapallon pelaamiseen, mutta me olemme tottuneet tällaiseen pohjoisissa maissa. Olemme tottuneet viettämään harjoituskautta viileissä olosuhteissa ja harjoittelemaan myös ulkona, joten meille tämä on okei. Me tiedämme, mitä tällaisissa olosuhteissa pitää tehdä, eikä se ole pelaajille mikään uusi asia.

Odotettavissa tasainen kamppailu

Edellisissä EM-karsinnoissa Suomi kärsi juuri Portugalille karvaan 2-3-tappion ja jäi lopulta EM-kisojen ulkopuolelle. Tuolloin Claudia Neto kuritti Suomea peräti kolmesti. Portugali sen sijaan eteni jatkokarsintojen kautta kesän 2017 EM-kisoihin.

Edellisen kerran joukkueet kohtasivat Famalicaon piiskaavassa rankkasateessa marraskuussa 2019. Portugali oli pitkään kiinni voitossa Neton rangaistuspotkusta tekemällä osumalla, mutta lopulta päädyttiin 1–1 tasatulokseen, kun Linda Sällström ohjasi Ria Ölingin lähettämän kulmapotkun verkon perukoille ottelun 90. peliminuutilla.

Päävalmentaja Signeul odottaa myös perjantaisesta ottelusta tasaista.

– Odotan todella kovaa ja tasaista ottelua, sillä Portugali on erittäin taitava joukkue. He haluavat ja heidän on pakko voittaa. Me kunnioitamme heitä valtavasti. Emme häkelly heidän taidoistaan, kunnioitamme heitä suuresti.

Signeulilla on myös selkeä resepti siihen, miten Portugali kaatuu Bolt Arenalla.

– Huomioimme taktiikassamme heidän taitonsa ja vahvuutensa ja pohdimme, miten voimme käyttää omia vahvuuksiamme heitä vastaan. Mutta ennen kaikkea me uskomme omaan taktiikkaan ja kykyymme toteuttaa sitä.

Suomi ja Portugali lähtevät illan otteluun tasapisteissä Lohko E:n kärkijoukkueina. Ennen ottelua Suomi on paremman maalieron turvin lohkon kärjessä ja voitto Helsingin perjantai-illassa leimaisikin Helmareiden kisalipun heinäkuussa 2022 Englannissa pelattavaan EM-lopputurnaukseen. Helmarit voi selvittää tiensä EM-kisoihin myös muilla tuloksilla ja eri vaihtoehtoista voi lukea lisää täältä >>

Syyskuussa 2019 alkanut karsintamatka on ollut pitkä ja vaiherikas, jonka Signeul toivoo myös pelaajien muistavan.

– Tehkää töitä yhdessä, kuten olemme aiemminkin tehneet ja ymmärtäkää, mistä ja miten toistaiseksi saavutettu menestys on tullut. Se on tullut siitä, että kaikki pelaajat ja taustatiimin jäsenet ovat tuoneet oman panoksensa. Vaikka oletkin yksi ihminen neljänkymmenen ihmisen ryhmästä, sinun panoksesi on arvokas ja se auttaa meitä voittamaan otteluita. Yksinkertaisesti meidän pitää muistaa, mitkä asiat ovat tuoneet meidät tähän pisteeseen ja jatkaa niiden tekemistä, Singeul kertoo joukkueelle painottamastaan viestistä.

Suomi–Portugali pelataan tänään perjantaina 19.2. kello 18.15 alkaen Bolt Arenalla, Helsingissä. Ottelu on nähtävissä suorana lähetyksenä Yle TV2 -kanavalta.

• Helmarit