Helmareiden Skotlanti-ottelun turvallisuus pyritään varmistamaan erityisjärjestelyiden avulla

• Maajoukkueet

Helmarit kohtaa Skotlannin tiistaina 27.10. klo 18.15 tärkeässä EM-karsintaottelussa Bolt Arenalla. Ottelutapahtuman turvallisuus ja vastuullisuus pyritään varmistamaan maskipakon ja muiden erityisjärjestelyiden avulla.

Rajoitettu määrä katsojia pääsee tukemaan Helmareita Bolt Arenalla tärkeässä Skotlanti-ottelussa tiistaina 27.10. Ottelussa on käytössä maskipakko sekä muita erityisjärjestelyjä, joiden avulla ottelutapahtuman turvallisuus ja vastuullisuus pyritään varmistamaan.

Ottelutapahtumassa on voimassa maskipakko, joka perustuu UEFA:n määräyksiin. Kaikkien katsojien tulee käyttää ottelussa suun ja nenän peittävää maskia. Kasvomaskin asianmukainen käyttö voi vähentää tartuntoja estämällä pisaroiden leviämistä ympäristöön.

Mitä tapahtuu, jos tulen otteluun ilman maskia?

• Ilman maskia saapuvien katsojien sisäänpääsy stadionille evätään.

Täytyykö myös lasten käyttää kasvomaskia?

• Maskipakko koskee jokaista katsojaa.

Mitä jos minulla sairaus, kuten astma, enkä voi pitää maskia?

• Valitettavasti ottelutapahtumaan ei pääse ilman maskia.

Voinko käyttää kasvovisiiriä maskin sijasta?

• Kasvojen edessä oleva visiiri ei poista maskin tarvetta, mutta sitä voi halutessaan käyttää maskin lisäksi.

Miten syöminen ja juominen onnistuu ottelutapahtumassa?

• Maskin saa ottaa pois syödessä ja juodessa, mutta on tärkeää muistaa säilyttää turvaetäisyys muihin.

Miten maskipakkoa valvotaan? Mitä tapahtuu, jos otan maskin pois katsomossa?

• Järjestyksenvalvojat valvovat maskin käyttöä. Halutessaan katsojat voivat raportoida järjestyksenvalvojille, mikäli näkevät ihmisiä ilman maskia. Ilman maskia olevaa katsojaa pyydetään laittamaan maski kasvoilleen. Ääritapauksessa maskin käyttämättä jättäminen voi johtaa stadionilta poistamiseen

Mitä jos maskini menee ottelussa rikki?

• Jos katsojan maski rikkoutuu eikä hänellä ole varamaskeja, on ottelutapahtuman järjestäjä varautunut tilanteeseen pienellä määrällä kasvomaskeja.

Voinko ostaa maskin ottelutapahtumasta?

• Ottelutapahtumassa ei ole myynnissä kasvomaskeja.

Otteluun myydään vain ennakkolippuja osoitteessa www.lippu.fi, joten stadionilla ei ole ottelupäivänä lipunmyyntiä. Ennakkolipunmyynti on auki ottelun alkamiseen asti, mikäli ottelua ei myydä loppuun ennen sitä.

Joka toinen katsomorivi on poistettu myynnistä turvavälien takaamiseksi. Lisäksi seurueiden väliin jää yksi tyhjä istuin. Lipunmyyntijärjestelmä huomioi turvavälin automaattisesti, eikä ostajan tarvitse huomioida sitä lippua ostaessa. Ottelun jälkeen yleisön poistuminen stadionilta tapahtuu porrastetusti. Lähtökohtaisesti poistuminen aloitetaan alariveiltä. Kuuluttaja antaa ottelussa ohjeet poistumiseen.

Ottelutapahtumaan tulee osallistua vain täysin terveenä. Katsojia pyydetään saapumaan ajoissa paikalle pahimpien jonojen välttämiseksi. Portit aukeavat kello 17.15. Paikalla kannattaa olla viimeistään 35 minuuttia ennen ottelun alkua. Tarkistathan oikean portin lipustasi.

Mikäli katsojalle tulee tarve yskiä tai aivastaa ottelussa, tulee se tehdä kertakäyttöiseen nenäliinaan tai hihaan. Palloliitto toivoo, että kaikilla katsojilla on Koronavilkku-sovellus ladattuna ja käytössä.

Katsojien tulee säilyttää turvaetäisyys (min. 1 m) muihin kuin oman seurueen jäseniin koko tapahtuman ajan. Istua voi vain lippuun merkityllä paikalla. Tapahtumassa on tarjolla käsihuuhdetta ja käsien peseminen saippualla sekä vedellä on mahdollista kaikissa wc-tiloissa.

Palloliitto tiedottaa kotisivuillaan sekä sosiaalisen median kanavillaan, mikäli ottelutapahtumaan liittyviin ohjeistuksiin tulee muutoksia.