Harrastajamäärät kovassa kasvussa – Suomessa yli 135 000 rekisteröityä pelaajaa

• Jalkapalloharrastus

Jalkapallon ja futsalin pelaajamäärät laskivat vuoden 2020 aikana 6,3 prosenttia, mutta tänä vuonna kasvu on ollut huimaa. Vuoden 2019 taso on ohitettu jo reilusti.

Suomalainen jalkapallo ja futsal on palautunut harrastajamäärien osalta koronapandemian vaikutuksista. Suomessa oli syyskuun lopussa 135 547 rekisteröityä pelaajaa, joka on 14 596 pelaajaa enemmän kuin vuonna 2020 ja 4116 enemmän kuin vuonna 2019.

Kasvukäyrän odotetaan osoittavan vahvasti ylöspäin myös loppuvuonna varsinkin futsalpelaajien rekisteröitymisten myötä.

Kasvun syyt ovat moninaiset. Vuonna 2020 koronapandemian aiheuttamat rajoitukset vaikeuttivat harrastuksen aloittamista, ja monissa perheissä jalkapallon tai futsalin aloittaminen siirtyi tälle vuodelle.

Suurin kasvu tämän vuoden rekisteröityneissä pelaajissa tapahtui touko-kesäkuun aikana. Selitys tälle piilee enimmäkseen sarjojen tavallista myöhäisemmässä käynnistymisessä, mutta myös Huuhkajien EURO-huumalla oli vaikutusta pelaajamäärien kasvuun kesällä.

Vahvaa kasvua on tapahtunut sekä tyttöjen että aikuisharrastajien määrässä. Yli 35 000 tyttöä ja naista pelaa jalkapalloa – se on enemmän kuin koskaan ennen Suomessa. Jalkapallon ja futsalin kasvulle naisten ja tyttöjen lajina on Palloliitossa laadittu oma ”Kestävää kasvua” -kehityssuunnitelma.

Kysyntä aikuisten harrastamiselle on kasvanut koronapandemian aikana. Suomalaiset seurat ovat pystyneet tarjoamaan aikuisille, iästä tai taidoista riippumatta, yhä monipuolisempia harrastusmahdollisuuksia.

Seuroissa tehty kova työ tuottaa tulosta, ja yhä useampi suomalainen toimii jalkapallon ja futsalin parissa. On mahdollista, että vuonna 2021 rikotaan vielä jalkapallon ja futsalin harrastajamäärien ennätys.

- Olemme todella iloisia ja ylpeitä siitä työstä, mitä seurat ovat tehneet koko pandemian ajan. Seurat ovat pystyneet ottamaan vastaan ison määrän uusia harrastajia koronan tuomista haasteista huolimatta. Kiitos tästä kehityksestä kuuluu seuroille ja seuratoimijoille, Palloliiton seurapalvelujohtaja Timo Huttunen sanoo.