Futsalin alueellinen pelaajakehitystoiminta jatkuu keväällä 2020

• Maajoukkueet
  • Futsal

Muodonmuutosta läpikäyvä Suomen Palloliitto jatkaa edellisellä strategiakaudella aloitetun futsalpelaajien alueellisen pelaajakehitystoiminnan järjestämistä myös futsalkaudella 2019–2020, mutta hieman uusiutuneilla toimintalinjoilla.

Alueellisen futsalpelaajakehitystoiminnan pääkohderyhminä tulevat toimimaan kevääseen 2021 saakka 2002–2003-syntyneet futsalpelaajan polulla etenemisestä kiinnostuneet poika- ja tyttöpelaajat. Molemmille kohderyhmille tullaan järjestämään omia alueellisia leiritapahtumiaan 4-6 toiminta-alueella. Poikien kohdalla alueelliset pelaajakehitystapahtumat tulevat luomaan perustaa keväällä 2021 EM-karsintoihin osallistuvan uuden U19-futsalmaajoukkueen kokoamiselle.

- Seurojen Palloliitto -organisaatiouudistus ja organisaatiokaavioissa esitettyjen alueellisten futsalkouluttajien rekrytoinnin lykkääminen vuodelle 2021 ovat hieman mutkistaneet kesällä laaditun alueellisen pelaajakehitystoiminnan toimintasuunnitelman toimeenpanoa, mutta pääasia on, että toimintaa saadaan tässäkin murrosvaiheessa jatkettua, U19-futsalmaajoukkueen päävalmentaja Kerkko Huhtanen kommentoi.

Palloliiton piirirakenteiden sulautuessa uuteen Seurojen Palloliittoon alueellisten futsalpelaajakehitystapahtumien organisointi ei tule enää olemaan piirien henkilöstön vastuulla, vaan kalenterivuonna 2020 tapahtumien yleisjärjestelyistä tulevat vastaamaan ostopalvelusopimuksin Palloliiton urheilutoiminnon valitsemat alueelliset tukiseurat tai tukihenkilöt, yhteistyössä Palloliiton aluetoimijoiden kanssa. Vuoden 2021 alusta vastuu tapahtumien yleisjärjestelyistä puolestaan siirtyy tulevan syksyn aikana rekrytoitaville alueellisille futsalkouluttajille (oto).

Pelaajakehitystapahtumien vastuuvalmennustehtävistä tulevat vastaamaan edeltävien kausien tapaan U19-futsalmaajoukkueen ja naisten futsalmaajoukkueen päävalmentajien nimeämät aluevalmentajat.

Poikien futsalpelaajakehitystoiminnan toimintakausi 2019–2020 huipentuu Eerikkilässä 11.–13.3.2020 järjestettävään valtakunnalliseen pelaajakehitysturnaukseen, johon odotetaan osallistuvan kevään 2018 tavoin 4-6 kpl alueellisista pelaajakehitystapahtumista koottua joukkuetta. Valtakunnallinen pelaajakehitysturnaus tulee myös olemaan keskeinen tapahtuma huhti-toukokuussa ensimmäistä kertaa virallisesti koolle kutsuttavan uuden U19-futsalmaajoukkueikäluokan (2002-2003-syntyneiden) leirivalintojen tekemisessä.

Tytöille vastaava valtakunnallinen pelaajakehitysturnaus järjestetään seuraavan kerran keväällä 2021. Nykyisen toimintasuunnitelman mukaisesti poikien ja tyttöjen valtakunnallisia pelaajakehitysturnauksia tullaan järjestämään vuorovuosina.

- Tyttöjenkin futsalpelaajakehitystoimintaa jatketaan keväällä 2020, mutta toistaiseksi tyttöjen pelaajakehitystoiminnan alueellinen organisointi on vielä hieman kesken ja heidän tapahtumiensa ilmoittautumisohjeet julkistaan hieman myöhemmin tammikuussa. Toisaalta, tyttöjen toiminnan organisoimiseen keväällä 2020 on myös enemmän aikaa, koska maaliskuun pelaajakehitysturnaus ei muodosta takarajaa heidän toimintakaudelleen, Kerkko Huhtanen jatkaa.

Leiritapahtumina järjestettävän alueellisen futsalpelaajakehitystoiminnan päätavoitteena on antaa alueiden lupaaville nuorille pelaajille lisävirikkeitä futsalpelaajan polulla etenemiseksi sekä mahdollisuus kehittyä laadukkaassa valmennus- ja kilpailuympäristössä. Leiritapahtumat ovat myös osa SPL:n pelaajakehitystyötä, jonka tarkoituksena on tunnistaa ja kehittää lahjakkaimpia pelaajia liiton valmennuslinjan mukaisesti tuleviin maajoukkuetoimintoihin. Jalkapallon Huuhkaja- ja Helmaripäivien toimintamallin mukaisesti alueellisiin futsalpelaajakehitystapahtumiin tullaan integroimaan kohderyhmänä olevien ikäluokkien seuravalmentajille suunnattua valmentajakoulutusta, jolla pyritään herättämään uusia ajatuksia seurojen arkisen valmennustyön kehittämiseen.

• U19-futsalmaajoukkue
  • futsal