Futsal-Liiga: Sievi FS ja Ilves FS tähtäävät ylöspäin

• Futsal

(Pääkuva: Sievin Henri Heikkilä, Juho Alasuutari ja Joni Pakola juhlivat maalia.)

Miesten Futsal-Liiga alkaa sunnuntaina 20. syyskuuta täydellä seitsemän ottelun avauskierroksella. Futsal-Liigan kausiennakko julkaistaan Palloliiton futsalsivustolla ma 14.9. – la 19.9. välillä. Tässä pre-seasonin viimeisessä koosteuutisessa luodaan katsaus kahden perinteikkään liigaseuran, Sievi FS:n ja Ilves FS:n kuulumisiin ja vahvistumiseen.

Sievi FS rekrytoi venäläisosaamista

Sievi Futsal dominoi Suomen futsalkenttiä muutama vuosi sitten voittaen kolme Suomen mestaruutta peräkkäin vuosina 2015–17. Kolmea lihavaa vuotta seurasi kuitenkin kolme laihaa vuotta: mestaruuden takuumiehiä lähti yksi kerrallaan muille maille ja joukkue valui liigan kärkikastista keskikastiin. Viime kausi 2019–20 alkoi sieviläisittäin jopa katastrofaalisesti ja joukkue keikkui suurimman osan pitkästä syksystä liigajumbona, suoran putoajan paikalla. Talven mittaan otteet kuitenkin paranivat, ja kierros ennen runkosarjan päätöstä Sievi FS kamppaili viimeisestä playoff-paikasta, kunnes liigakausi keskeytettiin koronaviruksen johdosta.

Kesän aikana Sievistä on tullut positiivisia uutisia toisensa jälkeen. Päävalmentajaksi pestattiin kokenut venäläinen 57-vuotias Igor Botshkov, joka tuonee suuren piristysruiskeen Jokilaakson lajiosaamiseen.

Sievi FS:n uusi päävalmentaja on venäläinen Igor Botshkov. (Kuva: Sievi FS)

Pelaajarintamalla ykkösuutinen on ollut maajoukkueratsu Jarmo Junnon paluu yhden kauden Tornion-visiitiltä; Jaakko Alasuutarin, Henri Heikkilän ja venäläislähtöisen Radik Ahkmetkhanovin jatkosopimukset tuovat joukkueeseen jatkuvuutta. Myös maalivahti Miika Toivola allekirjoitti jatkosopimuksen; toinen maalivahti Akseli Syrjälä palaa Somerolta Sieviin.

Lisää Sievi FS:stä seuran kotisivuilla sekä ensi viikolla ilmestyvässä Futsal-Liigan kausiennakossa.

Ilves FS:lle mieluisia paluumuuttajia

Sievi FS:n lailla myös tamperelainen Ilves FS on perinteikäs ja useita Suomen mestaruuksia voittanut  seura, jonka pari viime kautta on mennyt alamaissa. Moninkertainen mestari oli karsijan paikalla sijalla 11., kun sarja maaliskuussa keskeytettiin. Ja kuten Sievissä, myös Tampereella on laitettu hihat heilumaan.

Paluumuuttajina Ilves-paidassa nähdään Tomi Lahtinen ja brasilialais-italialainen Rafael “Rafa” Giorgio, jotka kävivät kokeilemassa siipiään naapuriseura Akaa Futsalissa vuoden verran. Peliaikaa, vastuuta ja tehoja tuli leijonapaidassakin kaksikolle mukavasti, mutta Ilveksessä kokeneille pelimiehille lienee varattuna suurempi ruutu.

Naapuriseura PP-70:stä Ilves kaappasi Vili-Atte Mäkisen ja Pyry Haanpään; Markus Riikilä siirtyy tupsukorviin jyväskyläläisestä Riemusta. Riikilä oli Riemussa viime kauden pelaaja-valmentajan roolissa; Ilveksessä hän keskittyy pelaamiseen.

Markus Riikilä siirtyi Riemusta Ilves FS:ään. (Kuva: Ilves FS)

Kun Ilveksen liigajoukkue on vahvistunut myös taustajoukkojen osalta, voidaan Kauppi Sports Centerille povata mielenkiintoista ja nousujohteista liigakautta.

Lisää Ilves FS:stä seuran kotisivuilla sekä ensi viikolla ilmestyvässä Futsal-Liigan kausiennakossa.

Tällä sivustolla esiteltiin aiemmin elo-syyskuussa viime kauden kärkiseurojen (ToPV, FC Kemi, Akaa Futsal, KaDy) kesäkuulumisia ja pelaajasiirtoja koosteuutisten muodossa.

Muista seuroista erityisesti Mad Max, JoSePa sekä pääkaupunkiseudun HIFK ja GFT ovat uutisoineet pelaajasopimuksista loppukesän aikana.

* * *

Miesten Futsal-Liiga alkaa sunnuntaina 20. syyskuuta täydellä seitsemän ottelun avauskierroksella. Otteluohjelma löytyy Palloliiton tulospalvelusta.

Futsal-Liigan kausiennakko julkaistaan Palloliiton futsalsivustolla ma 14.9. la 19.9. välillä.

* * *

Miesten Futsal-Liigan uutisoinnin vastaava toimittaja: Samu Kytölä