Futsal-Liiga: Akaa Futsal valmiina Mestarien Liigan karsintaan ja uuteen liigakauteen

• Futsal

Akaan seudulla alkavaa futsal-liigakautta kohtaan kohdistuu suuri mielenkiinto. Viime kilpakaudella 20192020 Akaa Futsal hallitsi runkosarjaa, ja pudotuspelien lähestyessä keväällä seuran sisällä kasvoivat optimistiset odotukset eikä syyttä, sillä joukkue johti runkosarjaa käytännössä avauskierroksesta saakka.

Joukkueen runko on pysynyt kasassa hyvin; bulgarialais-serbialaisen pelaaja-valmentajan Jovan Stankovicin pitkää sopimusta on vielä vuosi jäljellä, ja mies perheineen viihtyy seuran tiedotteiden mukaan Akaassa erinomaisesti. Jatkosopimukset on sorvattu lähes kaikkien avainpelaajien kanssa: niin serbialainen Dusan Milojevic, MM-karsinnassa loistanut Juhana Jyrkiäinen kuin seuraikoni Jussi Nyström jatkavat leijonapaidassa, samoin kuin vahva pivot Petri Grönholm, Tatu Ahonen, Aleksi Pirttijoki sekä Valtteri Wähä-Verkkomäki.

Jovan Stankovicin luotsaama Akaa Futsal palasi kotisaliinsa koronatauolta.

Pitkä tauko ja uudistunut joukkue on antanut treenaamiseen aivan uutta energiaa, ja mielestäni olemme tehneet todella hyvää työtä harjoituksissa, Stankovic kertoo seuran kotisivuilla.

Viime kausi ei ollut meiltä niin hyvä, kuin mitä sarjataulukko kertoo. Tuloksellisesti se toki oli onnistunut. Kun saavuin Akaaseen, asetin tavoitteekseni selvitä Mestarien Liigaan täällä. Nyt tämä tavoite on täynnä, ja toivottavasti korona sallisi niidenkin pelien käynnistyvän syksyllä. Olemme seurassa puhuneet paljon viime kaudesta ja mitä parannettavaa meille jäi kentällä ja pukukopissa, Akaa-luotsi päättää.

Maalivahtiosastolla maajoukkuevahti Kasper Kangas ja kokenut Juho Laine jatkavat Akaassa; Jukka Saari puolestaan palaa naapurikaupunki Valkeakosken Mad Maxista Akaaseen kenttäpelaaja Kim Lingmanin lailla.

Kasper Kangas
Akaan Kasper Kangas on tulevaisuuden futsalmaalivahti. (Kuva: Juuso Koro)

Uusina pelaajina Leijona-paidan pukevat ylleen myös KaDysta siirtynyt pikakiitäjä Markus Rautiainen ja Örebro SK:sta toukokuussa siirtynyt Amel Rastoder. Kaiken kaikkiaan Akaa Futsalilla on koossa vahva ja monipuolinen ryhmä, jolle Suomen mestaruus lienee sopiva tavoite kahden SM-hopean ja yhden pronssikevään jälkeen.

Lähtijäpuolella ovat KaDyyn palaava Tero Intala, Ilvekseen palaavat Rafael Giorgio ja Tomi Lahtinen sekä maajoukkuemies Miikka Hurme.

Vaikka kilpakausi 2019–2020 jäi kesken koronavirustilanteen johdosta, Akaa Futsal on tänä vuonna Suomen edustaja UEFA:n Futsalin Mestarien Liigassa. Perusteena Palloliiton päätökselle on juuri runkosarjan ykkössija kauden keskeytyessä 21 ottelukierroksen jälkeen.

Koronavirustilanteen johdosta UEFA:n Mestarien Liigan 2020–21 Preliminary Round on siirretty elokuulta ainakin lokakuulle, vain kaksi päivää edelisen kauden siirretyn Champions Leaguen finaalin jälkeen. Myös karsintalohkon ottelupaikkaa, vastustajia ja otteluohjelmaa joudutaan Akaassa jännittämään pidempään kuin alun perin tiedotettiin, sillä Sveitsin Nyonissa pidettävä arvontaseremonia on siirtynyt 13 päivällä eteenpäin syyskuun 15. päivään.

Syksyn ensimmäisessä harjoitusottelussa koronatauon jälkeen Akaa Futsal löylytti nousijajoukkue HIFK:ta, jonka pelaajarunko ja liigapaikka siirtyi HIFK-värien alle Ykkösessä pelanneesta, liiganousun pelaamalla ansainneesta Zenith Myllypurosta. Toijalassa pelattu ottelu päättyi maalein 8–2; kapteeniksi uudelleen valittu Jussi Nyström laukoi neljä maalia, ja ruotsalaisvahvistus Rastoder teki debyytissään kaksi osumaa.

Linkkejä:

Akaa Futsalin kotisivut

Akaa Futsalin Facebook

Akaa Futsalin Instagram

Miesten Futsal-Liiga alkaa sunnuntaina 20. syyskuuta täydellä seitsemän ottelun avauskierroksella. Otteluohjelma löytyy Palloliiton tulospalvelusta.

Miesten Futsal-Liigan uutisoinnin vastaava toimittaja: Samu Kytölä
Palaute: samu.kytola(ät)futsal.fi; p. 041 4378041