Palloliiton hallitus päätti jalkapallon kilpailumääräysten uudistuksista – Lisää yhdenvertaisia harrastamisen mahdollisuuksia

• Jalkapallosarjat
  • Jalkapalloharrastus

Palloliiton hallitus päätti 13. joulukuuta merkittävistä jalkapallon kilpailumääräysten uudistuksista. Jokaiselle lapselle ja nuorelle halutaan tarjota entistä yhdenvertaisempi mahdollisuus sukupuolesta riippumatta nauttia jalkapallosta sekä kehittyä omalla tasollaan.

- Kysymys ei ole vain tyttöjen pelaajakehityksen mahdollisuuksien edistämisestä, vaan harrastamisen mahdollistamisesta oikealla tasolla kaikille lapsille ja nuorille sukupuolesta riippumatta, Palloliiton huippujalkapallopäällikkö Marianne Miettinen taustoittaa.

- Esimerkiksi pienillä paikkakunnilla ei saada välttämättä joukkueita kokoon kaikissa ikäluokissa ja tällä uudistuksella halutaan poistaa harrastamisen esteitä. Lapsilla ja nuorilla tulee olla oikeus pelata jalkapalloa sillä tasolla, johon oma osaaminen ja motivaatio riittävät sukupuolesta riippumatta, Miettinen jatkaa.

Useissa Euroopan maissa sekajoukkueiden mahdollistamisesta kilpasarjoissa on hyviä kokemuksia. Hollanti on ollut asiassa Euroopassa tienraivaaja ja saanut hienoja tuloksia niin pelaajamäärän kasvussa kuin naisten jalkapallon kansainvälisissä tuloksissa. Pelaajakehityksen lisäksi Hollannissa on saatu hyviä tuloksia myös monimuotoisuuden näkökulmasta, kun tytöt ja pojat työskentelevät yhdessä ja oppivat toisiltaan.

- Tyttöjen toiminnan ja pelaajakehitystoimenpiteiden määrätietoinen kehittäminen jatkuu edelleen. Sääntöuudistus tuo lisää vaihtoehtoja harrastamiseen ja oikeantasoisen polun löytämiseen etenkin pienillä paikkakunnilla, missä harrastajamäärät voivat olla pienet. Näen tämän siten myös pelaajakehityksen kannalta erittäin merkittävänä uudistuksena, Miettinen linjaa.

Tässä vaiheessa muutokset koskevat jalkapallon kilpailumääräyksiä ja futsaliin muutokset ovat ajankohtaisia aikaisintaan kaudelle 2022-23. Määräyksen toimivuudesta kerätään kokemuksia  jalkapallokaudella 2022 ja määräystä tarkennetaan tarvittaessa kaudelle 2023.

Keskeisimmät muutokset:

• Tyttöjoukkueet voivat ilmoittautua poikien sarjoihin. Seuran tyttöjoukkueen pelatessa poikien sarjaa, on seuralla oltava joukkue myös tyttöjoukkueen omassa ikäluokassa.
  • 11v11 poikien sarjoihin osallistuvan tyttöjoukkueen pelaajat voivat olla vuotta vanhempia kuin sarjan ikäluokka. Muissa sarjoissa tyttöjoukkueet osallistuvat oman ikäluokkansa poikien sarjaan. 11v11 poikien sarjoissa pelaavissa tyttöjoukkueissa on voimassa yli-ikäisyyssääntöön poikkeus, jonka mukaan yli-ikäinen pelaaja voi olla kahta vuotta vanhempi kuin sarjan määrittelemä ikä. Muissa sarjoissa on voimassa normaali yli-ikäisyyssääntö.

Alueet voivat antaa poikkeuksia tähän sääntöön.
  • Yksittäiset tytöt voivat pelata poikien joukkueessa vuoden sarjan ikäluokkaa vanhempina ilman, että tätä lasketaan poikajoukkueen poikkeuslupakiintiöön. Poikien sarjassa pelaavat tyttöpelaajat saavat pelata tyttöjen/naisten sarjoissa normaalia pelioikeutta koskevien määräysten sallimalla tavalla.
  • Alueet voivat seuran anomuksesta myöntää poikkeusluvan, jolla yksittäinen poika voi pelata tyttöjen joukkueessa.
  • Aiemmin voimassa ollut 17 vuoden ikäraja poistetaan ja tytöt/naiset saavat pelata oman ikäistensä poikien/miesten joukkueissa normaalien määräysten mukaisesti ilman rajoituksia tai erillistä ilmoitusta.