”Olemme valmiina, kun jalkapallo taas lähtee liikkeelle”

Palloliiton pääsihteeri Marco Casagrande kertoo Casan kanssa etänä -juttusarjan uusimmassa osassa muun muassa, milloin ensi kauden europelit alkavat, milloin Huuhkajat pelaavat seuraavan kerran, milloin jalkapallon pienryhmäharjoittelut voisivat alkaa, miten hän suhtautuu osittain suljettuun Veikkausliigaan ja mikä on Kauden tärkein ottelu.

Miten paljon rahaa UEFA lupasi Palloliitolle lajiliittojen etäkokouksessa tiistaina?

UEFA tukee lajiliittoja todella paljon. Saamme sieltä vuosittain noin 3–4 miljoonaa euroa. UEFA on luvannut, että poikkeuksellinen tilanne ei vaikuta ainakaan tänä vuonna lajiliitoille jaettaviin summiin, vaan maksusuorituksia pyritään mahdollisuuksien mukaan jopa aikaistamaan.

Mihin Palloliitto käyttää UEFA:n tuen?

Normaalioloissa UEFA määrää melko tarkkaan, mihin tukea voi käyttää, kuten lisenssijärjestelmän ylläpitämiseen ja naisten jalkapallon, erotuomaritoiminnan ja valmennuskoulutuksen tason kehittämiseen sekä vastuullisuushankkeisiin. Tänä vuonna liittojen varainhankinta on kärsinyt esimerkiksi maaotteluiden pääsylipputulojen vähenemisestä, joten UEFA on antanut enemmän harkintavaltaa, mihin tukea saa käyttää. Mitään ylimääräistä rahaa UEFA:lta ei ole luvassa.

Mikä on Suomessa seurojen tilanne?

Mitä suurempi liikevaihto on, sitä vaikeampi tilanne seuralla on. Seurat ovat kuitenkin sitkeitä. Juniorityötä tekevät seurat ovat pystyneet sopeutumaan tilanteeseen omilla toimillaan, liiton avustuspaketilla ja toivottavasti tulevalla ministeriön avustuspaketilla. Jos tilanne ei pitkity yli kesän, uskon, että selviämme pienillä vaurioilla. Junioriseuroille olisi tosi tärkeä asia, että ne saisivat järjestää omia turnauksia ja tapahtumia kesä- ja heinäkuussa – luonnollisesti erityistoimilla poikkeustila ja turvallisuus huomioiden. Siihen odotamme viranomaisilta linjauksia toukokuun alussa.

Miten Palloliiton yhteistoimintaneuvottelut oman henkilöstön kanssa päättyivät?

Koronapandemian aiheuttamien rajoitusten takia seura- ja maajoukkuetoiminta pysähtyivät kuin seinään, ja myös jalkapallon keskusjärjestön piti työn vähenemisen takia ryhtyä toimenpiteisiin tehokkuutensa turvaamiseksi. Pidämme kaikki lomat ja vapaat nyt, kun jalkapallo on pysähdyksissä. Osittain jouduimme tämän lisäksi turvautumaan lomautuksiin. Säilytämme palvelutasomme, vaikka suurin osa jengistämme on nyt keväällä poissa. Tähtäämme siihen, että olemme valmiina, kun jalkapallo taas lähtee liikkeelle.

Milloin Huuhkajat pelaavat seuraavan kerran?

Maaotteluille on kalenterissa ikkunat syys-, loka- ja marraskuulle. Kahdessa ikkunassa pelataan kolme maaottelua ja yhdessä kaksi. Niiden rytmityksestä ei ole vielä tehty päätöksiä. EURO2020:n play off -peleille ei ole lyöty lukkoon pelipäiviä, mikä myös vaikuttaa Huuhkajien otteluihin. Huuhkajien maaottelut voivat jatkua syyskuun alussa harjoitusottelulla vieraissa tai Kansojen liigan kotiottelulla. Lopulliset päätökset tehdään UEFA:n hallituksessa toukokuun viimeisellä viikolla.

Milloin Helmarit pelaavat seuraavan kerran?

EM-karsinta jatkuu loka- ja marraskuussa, mutta otteluohjelmaa ei ole vielä vahvistettu. EM-lopputurnaus siirtyy heinäkuuhun 2022.

Milloin kauden 2020–21 europelit käynnistyvät?

Siihen on esitetty muutama vaihtoehto. Todennäköisin on se, että kauden 2020–21 europelien karsinta käynnistyy heinä–elokuun vaihteessa samaan aikaan kun tämän keskeytyneen kauden Mestarien liiga ja Eurooppa-liiga jatkuvat, eli niitä pelataan yhtä aikaa. Toisaalta realistisesti ajatellen on todennäköistä, että epidemia etenee eri tahtiin eri maissa ja matkustusrajoitukset vaikuttavat suunnitelmiin vielä useampaan kertaan.

Milloin alle 19-vuotiaiden poikien EM-jatkokarsintaturnaus pelataan?

Tämän hetken suunnitelman mukaan se jatkuu syyskuussa. Pelitapaan joudutaan tekemään muutoksia.

Mikä on Huuhkajien kisapaikan merkitys, että juuri julkaistussa Taloustutkimuksen Suomi Tänään, Mielikuvat urheilulajeista 2020 -tutkimuksessa jalkapallo on noussut Suomen toiseksi arvostetuimmaksi urheilulajiksi ja ykköseksi tulevaisuudessa nousevista lajeista?

Kyllä se on ratkaiseva. Suomalaiset arvostavat menestyviä lajeja – eikä hyvä medianäkyvyys ainakaan vähennä arvostusta.

Mistä muusta tutkimustulos kertoo?

Haluan ajatella niin, että viime aikojen suurilla linjauksilla on myös ollut vaikutusta. Seurojen Palloliitossa olemme ottaneet askelia lähemmäksi seuroja ja tarttuneet tiukemmin nykyhetkeen kiinni. Mutta kyllä se vaatii ensiksi menestystä, ennen kuin suurempi yleisö näkee sen työn arvon, mitä seuroissamme tehdään.

Saako jalkapallossa järjestää enintään kymmenen henkilön pienryhmäharjoituksia riittävillä turvaväleillä?

Aluehallintovirasto on nyt linjannut, että tietyillä edellytyksillä se on mahdollista, mutta Terveyden ja hyvinvoinnin laitos suosittelee välttämään sosiaalisia kontakteja. Meillä on maanantaina Palloliiton hallituksen kokous, jonka linjaamme asiaa seuraavan kerran.

Kun rajoitukset alkoivat kuusi viikkoa sitten, suosittelimme yksilöharjoittelua. Se suositus on edelleen voimassa. Sen jälkeen on viranomaisilta tullut tarkennuksia sekä Veikkausliigan seuroilta toive, että pelaajat pystyisivät jatkamaan ammatinharjoittamista vastuullisesti järjestetyillä pienryhmäharjoituksilla. Seuraavaksi pohditaan niiden laajentamista koko jalkapallokenttään – terveys vahvasti edellä.

Käynnistyykö Veikkausliiga heinäkuun alussa rajoitettuna alle 500 katsojan yleisölle?

Tämä on vahvasti Veikkausliigan asia päättää, mutta uskon, että Veikkausliiga voi käynnistyä heinäkuun alussa. Kuten liigan vastuuhenkilöt ovat todenneet, ainakin suurella osalla seuroista on valmius ja halu pelata osa otteluista tyhjille katsomoille. Seurat miettivät kuumeisesti, mikä on huonoista ratkaisuista paras. Seuraavan kerran tarkennuksia yleisörajoituksiin on tulossa toukokuun alussa. Ne tuovat lisää valoa eri vaihtoehtoihin ja niiden taloudellisiin vaikutuksiin.

Pitäisikö Veikkausliiga pelata tällä kaudella poikkeuksellisesti osittain suljettuna sarjana niin, ettei yksikään joukkue voisi pudota Ykköseen?

Sellaisesta on keskusteltu, ja olen ollut niissä keskusteluissa mukana. Entisenä seurajohtajana ymmärrän tuskan säilymisen tärkeydestä ja olemassaolon vaarantumisesta. Se on voimakkain jengeillä, jotka ennen sarjan alkua miettivät olevansa sijoilla 5–12. Olen itsekin tuntenut sen tuskan monta kertaa. Ymmärrän myös hyvin, ettei tässä poikkeustilanteessa haluttaisi ottaa yhtään enempää taloudellista riskiä kuin on pakko. Yksittäiselle, talousvaikeuksissa kamppailevalle seuralle tämä voi vaikuttaa hyvältä idealta, mutta asiaa pitää katsoa koko Veikkausliigan mittakaavassa.

Jalkapalloon kuuluu lähtökohtaisesti avoin sarja. Tämä on myös UEFA:n perusoletus. Poikkeustilanteen lisäksi pitäisi olla vielä erittäin perusteltu näkemys siitä, että sarjan sulkeminen olisi ratkaiseva lääke seurojen selviytymiselle. Plussat ja miinukset pitäisi punnita todella tarkkaan. Esimerkiksi miten se vaikuttaa liigan kiinnostavuuteen ja sitä kautta kumppanuuksien ja mediaoikeuksien arvoon? Miten paljon merkityksettömien otteluiden määrä lisääntyy? Mitä muita ongelmia – esimerkiksi integrity-ongelmien lisääntymisen todennäköisyyttä – se aiheuttaisi?

Nykyistä sarjajärjestelmää ja joukkuemääriä on pohdittu viimeksi reilu vuosi sitten huolellisesti, ja järjestelmä on ollut voimassa Veikkausliigan osalta yhden kauden. Kun Ykkösestä kuitenkin todennäköisesti nousisi seuroja liigaan, nykyiseen, viime kaudella hyvin toimineeseen sarjajärjestelmään päästäisiin takaisin aikaisintaan kahden vuoden päästä. Sarjan osittainen sulkeminen olisi todella iso päätös, jonka tekemistä pitää harkita erittäin tarkkaan.

Käynnistyvätkö kaikki sarjat heinäkuussa?

Kyllä, tämän hetken näkemyksen mukaan näin haluaisin uskoa. Toki ensin pitää saada terveysviranomaisilta lupa kontakteihin kentällä. Jos koronaepidemian hallinnassa ei tule takapakkia, parhaassa skenaariossa voimme aluksi käynnistää pienryhmäharjoittelun ja sen jälkeen poikkeustoimilla joukkueharjoittelun ja siitä parin viikon päästä sarjat. Tällä hetkellä näyttää, että ne voisivat käynnistyä jopa kesäkuun puolella.

Ruotsissa ovat juniorisarjat jo käynnissä. Mitä Ruotsin jalkapalloliitto on kertonut suhtautumisestaan koronapandemiaan?

Ruotsin liiton pääsihteeri on ottanut tilanteen aivan rauhallisesti. Itse asiassa Ruotsin jalkapalloliitto ja Palloliitto suhtautuvat koronapandemiaan aivan samalla lailla. Ennen rajoituksia juttelimme, että juniorit voivat käydä harjoituksissa niin kauan kuin koulut ovat auki. Ruotsissa ne ovat olleet auki koko ajan, Suomessa ne on suljettu. Myöhemmin varmasti arvioidaan erilaisten strategioiden toimivuus. Pakko sanoa, että henkilökohtaisesti olen tyytyväinen siihen, että asun Suomessa.

Mikä on Kauden tärkein ottelu -kampanja?

On paljon jalkapalloihmisiä, jotka haluavat auttaa ahdingossa olevia seurojamme. Tämä on helppo tapa auttaa taloudellisesti pahimmassa pulassa olevia Veikkausliigan, miesten Ykkösen ja Kansallisen liigan seuroja. Jo kympillä pääsee mukaan tukemaan seurojamme.

Lue lisää Kauden tärkein ottelu -kampanjasta >>

Voit lähettää jatkossa ajankohtaisia kysymyksiä pääsihteerille osoitteeseen: [email protected]
    Poimimme ajankohtaiset ja eniten kysytyt kysymykset mukaan juttusarjaan.

• korona
    • Palloliito