Fyysinen valmennus U12-U15

Nuoruusvaiheen alussa nuoren koko elimistö muuttuu lyhyessä ajassa – muutosnopeus on suurinta sitten syntymän jälkeisen kehityksen. Kokonaisvaltaisesta kuormittumisen ja levon suhteesta on huolehdittava nuoren kohdalla tarkasti.

20120906_nurmi_1.jpgLapsuusvaiheessa kehittynyt hyvä fyysinen harjoitettavuus mahdollistaa siirtymisen systemaattiseen ja tavoitteelliseen harjoitteluun. Hyvä fyysinen harjoitettavuus näkyy käytännössä mahdollisuutena harjoitella paljon sekä alhaisena vamma- ja sairastelualttiutena. Nuoruusvaiheessa suunnitelmallisen ja tavoitteellisen harjoittelun määrä ja laatu kasvaa. Jalkapalloharjoittelun määrän kasvun lisäksi kilpaileminen lisääntyy lopulta kohti kansainvälisiä edustustehtäviä. Harjoittelun suunnittelussa ja toteutuksessa on tiedostettava ja kunnioitettava nuoren yksilöllistä kasvua ja kehitystä.

 

 U12-U13

 U14-U15

Kehitettävät ominaisuudet ikäkaudella
  • Koko vartalon lihastasapainon ja liikkuvuuden vahvistaminen
  • Hermoston kehittyminen (yleis-ja lajitaidot yhdessä tukien nopeuden ja ketteryyden kehittymistä)
  • Nopeus
  • Kimmoisuus
  • Koordinaatio
  • Valmiuksia kestävyysharjoitteluun
  • Nopeus, ketteryys ja kehonhallinta
  • Koko vartalon lihastasapaino sekä liikkuvuuden vahvistaminen
  • Peruskestävyyden rakentaminen
  • Voimaharjoittelutekniikat
 
Ikäkaudella huomioitavaa
  • Biologisen kehityksen ja kasvupyrähdysten huomioiminen
  • Nuoren jalkapalloharrastusta ja urheilullisia elämäntapoja tukevat vanhemmat
  • Tukevat itsenäisyyttä, itseohjautuvuutta
  • Tukevat urheilullista kokonaiselämistä (uni, ravinto, urheilu, lepo, ruutuaika)
  • Biologisen kehityksen ja kasvupyrähdysten huomioiminen
  • Nuoren jalkapalloharrastusta ja urheilullisia elämäntapoja tukevat vanhemmat
  • Tukevat itsenäisyyttä, itseohjautuvuutta
  • Tukevat urheilullista kokonaiselämistä (uni, ravinto, urheilu, lepo, ruutuaika)

Kasvuvaihe

(Huomioi
yksilölliset erot kasvuvaiheissa)

  • Kasvupyrähdyksen alku: pojat 10-12 -v.
  • Kasvun huippuvaihe: pojat 13-14 -v.
  • Kasvun huippuvaihe: tytöt 11-12 -v.
  • Lihasmassan kasvun huippu: tytöt 13-15 -v. alkaen

Lihasmassan kasvuedellytykset ovat parhaimmillaan 1/2 - 1 v. kasvupyrähdyksen loppumisesta

  • Kasvun huippuvaihe: pojat 13-14 -v.
  • Kasvun hiipuminen: pojat 13-17 -v.
  • Kasvun hiipuminen: tytöt 13-15 -v.
  • Lihasmassan kasvun huippu: pojat 14-17 -v. alkaen
  • Lihasmassan kasvun huippu: tytöt 13-15 -v. alkaen

Lihasmassan kasvuedellytykset ovat parhaimmillaan 1/2 - 1 v. kasvupyrähdyksen loppumisesta

Kehittymisen
seuranta
  • Yksilöllisen kehittymisen tukeminen - nopeus, liikkuvuus, suunnanmuutoskyky
  • Yksilöllisen kehittymisen tukeminen - nopeus, liikkuvuus, suunnanmuutoskyky