Fyysinen valmennus U7-U11

Jalkapallo on monipuolinen laji, jolla voidaan kehittää monipuolisia liikuntataitoja, kaikkia taitavuuden osa-tekijöitä sekä lukuisia fyysisiä ominaisuuksia. Samalla lasten fyysinen harjoitettavuus kehittyy. Jalkapallon fyysisten harjoitteiden tavoitteena on kehittää taitavia, ketteriä ja nopeita pelaajia.

20120829_kapa_05_5.jpgAlle 10-vuotiailla tasapaino- ja liikkuvuusharjoitteet voidaan sisällyttää joukkueharjoituksiin. Yli 10-vuotiailla säännöllinen oheisharjoittelu fyysisten ominaisuuksien kehittämiseksi voidaan toteuttaa esimerkiksi ennen joukkueharjoituksia. 

Motoristen valmiuksien vahvistamiseksi valmentajien tulee kannustaa lapsia liikunnalliseen aktiivisuuteen ja omalla ajalla tapahtuvaan harjoitteluun ja pelaamiseen. Päivittäin omalla ajalla tapahtuva pallollinen harjoittelu kehittää pallonkäsittelyn fyysisiä edellytyksiä sekä pelaajan fyysisiä ominaisuuksia. Yli 10-vuotiaiden tulee päivittäin käyttää omalla ajallaan tunti pallonkäsittelyyn ja jalkojen liiketaitovalmiuksien kehittämiseen.

Lasten liikunnassa on erityisen tärkeää tukea hermoston kehittymistä monipuolisella ja taitojen oppimista aktivoivalla liikunnalla selvästi ennen murrosikää! 

 

- U7

U8 - U9

U10 - U11

Kehitettävät perusliikuntataidot ikäkaudella
  • tasapaino
  • liikkuvuus
  • liikkuvuus
  • ketteryys
  • rytmikyky
  • koordinaatio
  • ketteryys
  • rytmikyky
  • koordinaatio
  • kimmoisuus
  • nopeus
  • reaktionopeus
  • nopeus
  • reaktionopeus
  • liike- ja askeltiheys
  • nopeus
  • reaktionopeus
  • liike- ja askeltiheys
Kasvuvaihe
(Huomio, että kasvuvaihe on hyvin yksilöllinen)
 
  • kasvupyrähdyksen alku: tytöt 8-10-v.
  • kasvupyrähdyksen alku: pojat 10-12-v.
  • kasvun huippuvaihe: tytöt 11-12-v.