Vaasan piiri

Erotuomaritoiminta

erotuomarimerkkispluusi.jpg

Erotuomarin ura alkaa peruskurssista, joka Vaasan piirissä järjestetään keväisin erotuomarikerhoissa. Peruskurssiin kuuluvat teoreettinen opetus ja kenttäkoulutus sekä mahdollisuuksien mukaan järjestetty koeottelu, jossa kokenut erotuomari tai kouluttaja seuraa ja opastaa käytännön toiminnassa. Luento-osassa keskitytään jalkapallosääntöihin sekä liiton ja piirin ohjeisiin. Pelikentällä tapahtuvassa käytännön kenttäkoulutuksessa opetellaan sekä erotuomarin että avustavan erotuomarin käyttämät käsimerkit ja pyritään antamaan käsitys kentällä tapahtuvista todellisista tilanteista.

Peruskurssin läpäistyään erotuomarille osoitetaan aluksi nuorten otteluja ja hänen kehittymistään seurataan mahdollisuuksien mukaan tarkkailulla, jolla tuetaan vahvuuksia ja kehitetään heikkouksia.

Peruskurssin jälkeen erotuomarin ura jatkuu vuotuisilla piirin järjestämillä jatkokursseilla. Vuosittaisen jatkokurssin käyminen en edellytys erotuomarina toimimiselle