Suomen pojat päättivät koululaisten MM:n voitolla

Suomea koululaisten MM-lopputurnauksessa edustanut Pohjois-Haagan yhteiskoulun poikien joukkue päätti turnauksen hienosti viidenteen sijaan kaadettuaan päätöspäivän ottelussaan Ranskan.

Komea nousu lopussa

Ottelun avausminuutit eivät luvanneet Suomelle hyvää. Alku oli kisojen surkein, koko joukkueen pakka oli aivan sekaisin ja jo Ranskan toisesta hyökkäyksestä tuli maali 2. peliminuutilla. Koko ensimmäisen puoliajan suomalaiset hävisivät pääsääntöisesti kaksinkamppailut sekä irtopallot ja antoivat kaikki aloitteet vastustajalle näiden saadessa pallon. Tomi Mikkelssonilla maalilla riitti töitä todella paljon ranskalaisten vyöryttäessä hyökkäyksiä Suomen maalia kohti, mutta lisämaaleja ei ennen taukoa nähty.

Toisella puoliajalla pelin hallinta alkoi pikku hiljaa kääntyä kuitenkin  suomalaisille, ensin otettiin keskikenttä haltuun ja sitten siirrettiin paine ranskalaisten puolustuspäätyyn. Paine toi Suomelle tilanteita, mutta ei maaleja. Joukkue ei tuskaantunut vaan painoi palloa koko ajan Ranskan maalia kohti ja lopulta tämä tuotti tulosta, kolmen viimeisen minuutin aikana suomalaiset tekivät kaksi tahtomaalia.

58. minuutilla Jusa Lehtisen pitkä sivurajaheitto leijui Ranskan pakkien yli Mnwas Awarille, joka pisti pallon taitavalla yksilösuorituksella maaliin- Peliaika oli jo täynnä, kun Awari iski toistamiseen. Vili Niemi murtautui oikealta laidalta läpi ja antoi matalan keskityksen pilkun kohdalle, josta Mnwas ohjasi pallon maaliin ja Suomelle voiton.

Peli ei ollut suomalaisten paras turnauksessa, mutta lopputulos pelasti kokonaisuuden, Suomi oli MM-kisojen 5. paras joukkue. Mnwas Awari oli isolla sydämellä taas mukana kokoonpanossa ja se näkyi sekä kuului koko kentän alueella. Karim Zine oli taas isossa roolissa keskikentällä, palloa hän toimitti varmasti omille sekä rikkoi vastustajan pelinrakentelua. Lassi Järvenpää oli alkua lukuun ottamatta itse varmuus, häntä ei ohitettu juuri kertaakaan, hyökkäyssuuntaan pelaajan avaukset löysivät myös usein kohteensa.

Valmentaja Jaakko Nevanlinna saattoi ottelun jälkeen huokaista helpotuksesta.

- Alussa puhuttiin enemmän kuin puolustettiin, yritys hyökkäyssuuntaan oli sinänsä ihan hyvää, mutta se viimeinen silaus jäi puuttumaan eli pallot karkailivat. Lopussa otimme itseämme niskasta kiinni ja haimme voiton väkisin, Nevanlinna summasi.

- Tavoitteena oli voittaa [puolivälierän] Romania-pelin jälkeen loput pelimme ja siinä onnistuimme. Viides sija kovatasoisissa MM-kisoissa on kova juttu, vaikka puolivälierän tappio Romanialle korpesi edelleen koko joukkuetta.

Suomi (PHYK) – Ranska 2–1 (0–1)
Touko Laakkonen, Lassi Järvenpää, Jusa Lehtinen (C), Leo Väisänen (46. Peik Koskinen), Sami Hemmer (50. Vili Niemi), Aleksi Jokela, Karim Zine, Mnwas Awari, Tomi Mikkelsson (mv), Santtu Toiviainen (46. Mustapha Ceesay), Juuso Ollila
valmentajat: Jaakko Nevanlinna ja Juska Savolainen